مربی گفتاردرمانی شیراز_پزشک ویژه گفتاردرمانی شیراز
مربی کلاس های گفتاردرمانی _پزشک ویژه گفتاردرمانی در کلینیک قصردشت شیراز

گفتار درماني‌     

      گفتار درماني‌ به‌ درمان‌ افراد مبتلا به‌ اختلالات‌ گفتاري‌ مي‌پردازد. اختلالات‌ گفتار درماني‌، آن‌ دسته‌ از اشكالات‌ يا نقص‌ هايي‌ هستند كه‌ بر روي‌ زبان‌، گفتار،صدا و آهنگ‌ اثر مي‌گذارند لذا براي‌ آشنايي‌ با موضوعات‌ فوق‌ الذكر به‌ طور مختصر آنها را شرح‌ مي‌دهيم‌:

             1) زبان‌:  عبارت‌ است‌ از وسيله‌اي‌ كه‌ باعث‌ انتقال‌ افكار و مفاهيم‌ به‌ ديگران‌ مي‌شود مانند: صحبت‌ كردن‌، نوشتن‌ اشارات‌، پانتوميم‌ و...

             2) گفتار:  قسمتي‌ از زبان‌ است‌ كه‌ در آن‌ براي‌ انتقال‌ افكار و مفاهيم‌ به‌ ديگران‌ از صداها، كلمات‌ و تركيب‌ و تركيب‌ منظم‌ و با قاعده‌ آنها استفاده‌ مي‌كنيم‌.

             3) صدا:  عبارت‌ است‌ از ارتعاش‌ تارهاي‌ صوتي‌، و وسيله‌اي‌ براي‌ ارائه‌ صداهاي‌ لازم‌ در گفتار (بدون‌ استفاده‌ از ارتعاش‌ تارهاي‌ صوتي‌ حرف‌ زدن‌ انسان‌ به‌ نجوا تبديل‌ مي‌شود)

             4) آهنگ‌:  عبارت‌ است‌ از رعايت‌ فواصل‌ زماني‌ در اداي‌ صداها يا كلمات‌ كه‌ كلمات‌ انسان‌ را آهنگ‌ و نظم‌ خاصي‌ مي‌بخشد.

 گفتار درماني‌ با توجه‌ به‌ مهارت‌هاي‌ بالا، با يكي‌ از موارد بسيار پيچيده‌ وضروري‌ انسان‌ يعني‌ ارتباط‌ سر و كار دارد.

 علم‌ گفتار درماني‌ در آغاز به‌ شناسايي‌ گفتار و رشد طبيعي‌ آن‌ و سپس‌ به‌ بررسي‌ اختلالات‌ موجود در روند طبيعي‌ اش‌ مي‌پردازد و تلاش‌ در جهت‌ رفع‌ موانع‌ آن‌ دارد.

گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان  رشته‌ای از علوم است که به بررسی ماهیت انواع اختلالات گفتار و زبان و نیز روشهای تشخیص و درمان این اختلالات می‌پردازد.

عده‌ای ارزیابی و تشخیص اختلال در بلع را نیز در حیطه تخصص متخصصان گفتار درمانی می‌دانند. در ایران رشته تحصیلی گفتار درمانی از زیرگروه‌های رشته‌های علوم پزشکی محسوب گردیده و در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می‌شود. در حال حاضر پس از مقطع کارشناسی امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز به طور ناپیوسته وجود دارد. گفتار درمانگران به درمان کودکانی که در فراگیری زبان مادری یا استفاده صحیح از گفتار دچار مشکل هستند و نیز بزرگسالانی که به دلیلی توانایی گفتاری خود را از دست داده‌اند می‌پردازند.این متخصصین در طول دوران تحصیا با آناتومی و فیزیولوژی اندام گفتار و نیز مباحث زبانشناسی و روانشناسی آشنا می‌شوند. به همین جهت گفتار درمانی یک بین رشته‌ای به حساب می‌آید.

در موارد زیر مراجعه به یک گفتار درمانگر الزامی است: ۱- تاخیر در شروع گفتار در کودکان ۲- اشکال در تلفظ اصوات گفتاری ۳-عدم برقراری ارتباط کلامی یا غیر کلامی از سوی کودک ۴-کم شنوایی یا ناشنوایی ۵-اشکال در درک کلام ۶-اختلال در بلع ۷-در صورت تشخیص بروز هر یک از اختلالات فلج مغزی اوتیسم اختلال یادگیری

 

مربی کلاسهای گفتاردرمانی شیراز

گفتاردرمانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

متخصص و دکتر گفتاردرمانی شهر شیراز

 

 

برچسب ها :


نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی :*

پست الکترونیک :

نظرات: *

آدرس ارتباطی ما

نشانی:ایران _فارس_شیراز_میدان قصرالدشت(مترو)_انتهای کوچه99قصرالدشت (مقربی)_فرعی راست ابتدای کوچه 34 وکلا(ایمان شمالی/همت شمالی)

موبایل : 09392024636

تلفن تماس : 07136308341