درمان تخصصی نوروپاتی و میوپاتی شیراز_کاردرمانی توانبخشی شیراز
مرکز مجهز و با تجربه اختلالات عصبی عضلانی شیراز_درمان میوپاتی
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ توسط ارگوتراپیست کاردرمانگر سجاد پیشه ور
-8.jpg

میوپاتی چیست؟

میوپاتی (Myopathy) یا ماهیچه‌ آسیبی بیماری عضلانی به هر دلیلی است که در آن عضلات عملکرد خود را از دست می‌دهند.
میوپاتی یک بیماری عضلانی یا عصبی-عضلانی است که در آن رشته های عضلانی به دلایل متعددی درست کار نمیکنند, این بیماری در دهه سوم زندگی نمایان میشود.نتیجه این بیماری ضعف عضلانی است.
بروز اختلال در کارکرد سیستم های قلبی، تنفسی و گوارشی در کنار ضعف، بی حالی، عدم تحرک و لاغر شدن عضلات و مشکلات بلع را باید جدی گرفت چراکه ممکن است نشانه هایی از بیماری های عصبی – عضلانی باشد. بیماری میوپاتی دارای طیف وسیعی از انواع گوناگون با علایم تیپیک در هر دسته هستند.

 

به بیماری های ماهیچه به هر علتی که باشد میوپاتی گفته می شود. در برخورد با بیمار موارد زیر پرسیده می شود:

  • ضعف (Weakness) عضلانی
  • خستگی پذیری(Fatigability)
  • آتروفی عضلانی
  • هیپرتروفی عضلانی
  • چهره ی میوپاتیک
  • افتادگی پلک ها
  • اختلال در بلع و تکلم
  • میوتونی (طولانی شدن زمان انبساط فیزیولوژیک)
  • درد
  • گرفتگی عضلانی (Cramp)
  • دوبینی
  • اختلال در راه رفتن
  • کاهش یا از بین رفتن رفلکس ها
  • تغییر شکل تنه و اندام ها
  • مصرف بعضی از داروها مثل استاتین ها

درمان میوپاتی توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد تهران

بیشتر بخوانید : فیبرومیالژیا یا درد های عصبی عضلانی

کلینیک توانبخشی قصردشت شیراز

انواع میوپاتی

انواع میوپاتی عبارتند از میوپاتی ارثی، میوپاتی مادرزادی و میوپاتی اکتسابی.

  • میوپاتی ارثی

انواع میوپاتی ارثی شامل موارد زیر است که در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم.

  1. میوپاتی میتوکندری
  2. میوپاتی متابولیک
  3. میوپاتی نمالین

میتوکندری
این بیماری ناشی از نقص در قسمت تولید کننده انرژی سلول، میتوکندری است و انواع مختلفی دارد. گرچه می‌توانند ناشی از ناهنجاری ژنی باشند، اما می‌توانند بدون سابقه خانوادگی نیز رخ دهند.

متابولیک
این گروه از بیماری‌ها ناشی از مشکلات متابولیکی است که عملکرد ماهیچه‌ها را مختل می‌کند. تعدادی از میوپاتی متابولیکی ارثی ناشی از نقص در ژن‌ها وجود دارد که کد آنزیم‌های خاصی را که برای حرکت طبیعی عضلات لازم هستند‌، کد می‌کند.

نِمالین (Nemaline)
این گروهی از اختلالات است که با وجود ساختارهایی به نام میله‌های nemaline در عضلات مشخص می‌شود. میوپاتی نمالین اغلب با ضعف عضلات تنفسی همراه است.کاردرمانی شیراز

  • بیماری میوپاتی مادرزادی

یعنی فرد با آن متولد می‌شود. اعتقاد بر این است که بسیاری از این شرایط ارثی است یا از طریق ژنتیک از طریق خانواده‌ها منتقل می‌شود، در حالی که علائم میوپاتی مادرزادی غالباً از سنین بسیار پایین آغاز می‌شود، اما همیشه اینگونه نیست.
گاهی اوقات یک بیماری پزشکی ارثی شروع به ایجاد علائم نمی‌کند تا زمانی که فرد یک نوجوان یا حتی بزرگسال باشد.متخصص کاردرمانی خوب شیراز

انواع میوپاتی مادرزادی شامل موارد زیر است که در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم.

  1. میوپاتی هسته مرکزی
  2. دیستروفی عضلانی

هسته مرکزی
این یک میوپاتی ارثی است که بیماری هسته مرکزی نیز نامیده می‌شود و باعث ضعف، مشکلات استخوانی و واکنش شدید به برخی داروها می‌شود.
شدت این بیماری متفاوت است، باعث ضعف عمیق در برخی از افراد و فقط ضعف خفیف در برخی دیگر می‌شود.بهترین دکتر کاردرمانی شیراز

دیستروفی عضلانی
این گروهی از بیماری‌ها است که در اثر تحلیل رفتن عضلات یا بوجود آمدن سلول‌های عضلانی غیرطبیعی ایجاد می شود. از نظر فنی، دیستروفی عضلانی میوپاتی نیست، اما اغلب علائم همپوشانی دارند و ارزیابی اولیه برای تعیین این است که شما کدام یک را دارید.

درمان میوپاتی توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد تهران

گفتاردرمانی قصردشت شیراز

میوپاتی همچنین می‌تواند در اثر بیماری‌های مختلفی ایجاد شود که علاوه بر مشکلات مربوط به انقباض عضلانی، یکسری مشکلات جسمی ایجاد می‌کند. اختلالات عضلانی bulbar به ویژه در میوپاتی‌های مادرزادی قابل مشاهده است و منجر به اختلالات شدید در بلع و توانایی‌های گفتاری می‌شود.
میوپاتی مادرزادی همچنین با تاخیر حرکتی در رشد و گاهی اوقات، ناهنجاری‌های صورت یا اسکلت مشخص می‌شود.گفتاردرمان شیراز

  • میوپاتی اکتسابی

انواع میوپاتی اکتسابی شامل موارد زیر است که در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم.

  1. میوپاتی التهابی / خودایمنی
  2. میوپاتی سمی
  3. میوپاتی غدد درون ریز
  4. میوپاتی عفونی
  5. میوپاتی ثانویه به عدم تعادل الکترولیت‌ها
  6. کلینیک تخصصی کاردرمانی قصردشت شیراز

التهابی / خودایمنی
میوپاتی های التهابی یک گروه از بیماریهای اکتسابی است که مهمترین خصوصیات آن، ضعف و خستگی قرینه عضلات پروگزیمال با پیشرفت تحت حاد و ارتشاح سلولهای مونونوکلئر در بافت عضلانی همراه با دژنراسیون و رژنراسیون الیاف عضلانی و افزایش آنزیمهای عضلانی می باشد. این دسته از بیماریها سه نوع اصلی و مشخص دارند که عبارتند از: درماتومیوزیت، پلی میوزیت و میوزیت انکلوزیون بادی. بیوپسی عضلانی مفیدترین روش تشخیصی میوپاتی های التهابی است که التهاب و ارتشاح سلولهای مونونوکلئر را در عضله نشان می دهد.

علائم التهابی

تنگی نفس و سرفه کردن، احساس خفگی در هنگام غذا خوردن و ورود غذا به ریه، درد خفیف در ماهیچه ها که ممکن است خیلی حس نشود، مشکل در بالا رفتن از پله، بلند شدن از روی صندلی و یا برداشتن وسیله‎ای از بالای سرشان، احساس ضعف در عضلات بزرگ مثل شانه یا باسن و لگن از علائم میوپاتی التهابی هستند.

درمان میوپاتی توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد تهران

سمی
این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که یک سم، یا یک دارو ساختار یا عملکرد عضلات را مختل کند. همچنین مصرف بی رویه الکل می‌تواند باعث آسیب به عضلات شود.

بیماری غدد درون ریز
این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که اختلال در هورمون‌ها عملکرد عضلات را مختل کند. شایع ترین دلایل آن مشکلات تیروئید یا غده فوق کلیه است.

عفونی
عفونی زمانی ممکن است اتفاق بیفتد که عفونت از عملکرد صحیح عضلات جلوگیری کند.

ثانویه به عدم تعادل الکترولیت‌ها
مشکلات الکترولیت‌ها، مانند سطح بیش از حد زیاد یا پایین پتاسیم، می‌تواند عملکرد عضلات را مختل کند.

علائم میوپاتی

علایم بیماران ممکن است در ارتباط با موارد زیر باشد:

  • خستگی سریع‌تر نسبت به افراد طبیعی
  • ضعف و کاهیدگی (آتروفی) عضلانی
  • دگرشکلی (دفورمیتی) در اندام و ستون فقرات
  • احتمال وجود درد و گرفتگی‌های عضلانی.

به طور کلی میوپاتی باعث ضعف عضلات می‌شود. به شایع‌ترین الگوی ضعف، ضعف پروکسیمال یا مبدایی گفته می‌شود. ضعف پروکسیمال به این معنی است که عضلات موجود در بازوها و پاها به وضوح ضعیف‌تر از عضلات بخش پایینی این اندام‌ها هستند. گاهی اوقات میوپاتی باعث تضعیف عضلات سیستم تنفسی (عضلات کنترل کننده تنفس انسان) می‌شود.
غالباً، وقتی فردی به مدت چندین سال به میوپاتی مبتلا باشد، آتروفی عضلات در وی شروع می‌شود. به عبارتی دیگر نازک شدن و از بین رفتن ماهیچه‌های بدن شده و به تبع آن قدرت عضلات بدن بیشتر تضعیف می‌شود. در اغلب موارد، میوپاتی با تغییر شکل غیرطبیعی استخوان‌ها همراه است زیرا ضعف عضلات مانع از حفظ شکل طبیعی استخوان‌ها می‌شود.کاردرمانی شیراز
از دیگر علائم میوپاتی می‌توان به خستگی، کمبود انرژی و تشدید ضعف بدن در طول روز یا ضعف پیشرونده همراه با فشار و تقلا اشاره کرد.

در صورت امکان ابتلاء به میوپاتی یا احتمال بروز آن چه باید کرد؟

در کل انتظار می‌رود که میوپاتی مادرزادی در گذر زمان تشدید شده یا حالت پایدار پیدا کند و به طور معمول امیدی به بهبود آن وجود ندارد. میوپاتی‌های غیر مادرزادی مثل انواع عفونی، متابولیک، یا سمی، ممکن است در صورت بهبود علت بروز آنها به طور کامل تحت کنترل قرار گیرند.
رسیدن به درک مناسب از اختلال ویژه مبتلابه فرد برای حصول اطمینان از دستیابی به بهترین فرجام در مورد بیماری اهمیت دارد. اگر کسی مبتلاء به نوعی میوپاتی باشد که انتظار درمان آن نمی‌رود، چنین بیماری باید توجهی از نزدیک به مشکلاتی مثل آتروفی، زخم‌ فشاری (زخم بستر) داشته باشد و اطمینان ایجاد شود که برای ارائه بهترین عملکرد عضلانی از سطح بهینه‌ای از فیزیوتراپی برخوردار است.

تشخیص

پزشک هنگامی به وجود بیماری میوپاتی مشکوک می‌شود که بیمار از ناتوانی در انجام کارهایی که به قدرت عضلانی نیاز دارد شکایت داشته باشد. همچنین بروز لکه‌های پوستی و مشکلات تنفسی می‌تواند از علائم میوپاتی باشد. اغلب افراد مبتلا به میوپاتی درد بسیار خفیفی را در عضلات خود احساس می‌کنند و یا اصلاً دردی ندارند. علائم این عارضه با بیماری‌های دیگر تفاوت دارد.کلینیک تخصصی توانبخشی قصردشت 
مثال‌هایی از سایر بیماری‌هایی که می‌تواند باعث بروز درد عضلانی شود عبارتند از بیماری‌های عضلانی، درد مفاصل به علت آرتروز و مشکلات عصبی که باعث بی‌حسی یا مور مور شدن دست‌ها و پاها می‌شوند. بسیاری از بیمارانی که به بیماری‌های دیگری غیر از میوپاتی مبتلا هستند نیز فکر می‌کنند که به ضعف عضلانی دچار شده‌اند، اما در واقع این افراد ضعف عضلانی ندارند، بلکه خسته یا افسرده هستند و تنگی نفس دارند.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد تهران

کار درمانی در میوپاتی شیراز

درمان کاردرمانی باعث تسکین علائم و پیشرفت فیزیکی می شود. میوپاتی باعث ایجاد تغییرات قابل توجه ای در زندگی شما خواهد شد. علائم متداولی وجود دارد که کاردرمان ها می توانند به آنها کمک کنند. این موارد شامل:

  • ضعف عضلات: درمان کاردرمانی شامل تمرین قدرت عضلانی برای حفظ قدرت عضلات برای تسهیل هرچه سریع تر فعالیت های روزمره مانند راه رفتن می باشد.
  • درد: کاردرمانی در میوپاتی با آموزش راه های جدید حرکت و بهبود وضعیت بدن به کاهش درد کمک خواهد کرد. ما همچنین درمانی با هیدروتراپی ارائه می دهیم که باعث آرامش ، تقویت عضلات و افزایش گردش خون می شود. هیدروتراپی همچنین باعث کاهش درد می شود و فرد مبتلا را قادر می سازد تحرک خود را در داخل آب به حداکثر برساند.
  • سفتی: ماهیچه های در باسن ، ران و شانه ها ممکن است سفت شوند. کشش مانع از سفتی و ایجاد انقباضات بافت نرم می شود. کشش باعث کاهش اسپاسم و درد عضلات نیز خواهد شد.
  • دشواری در انجام کارهای روزمره: یک برنامه تمرینی ویژه برای نیازهای شما ایجاد می شود. تمرین ها کاربردی هستند و به منظور افزایش استقامت ، تعادل ، هماهنگی ، انعطاف پذیری و افزایش تحمل عضلانی می باشند. عضلات شما به تدریج مؤثرتر و کارآمدتر خواهند شد و به شما در انجام کارهای روزمره کمک می کند واعتماد به نفس را افزایش می دهد‌. کاردرمان های تخصصی ما نیز در صورت لزوم تجهیزات لازم را برای تحرک فراهم می کنند که شامل وسایل پیاده روی ، ارتزها ، دست گیره ها و صندلی های چرخدار می باشد.

درمان کاردرمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. تقویت
  2. کشش
  3. آموزش مجدد راه رفتن
  4. تعادل
  5. آموزش انتقال و جابجایی
  6. کنترل تنفس
  7. هیدروتراپی یا آب درمانی

هر بیماری دیستروفی عضلانی یک سری توصیه های پزشکی دارد که به روند درمان و بهبود وضعیت کلی کودک کمک می کند. اغلب این موارد درمانی مشابه یکدیگر هستند و داروهایی که متخصصین تجویز می کنند برای اکثر دیستروفی های عضلانی کاربرد دارد.

گزینه های درمانی شامل داروها، فیزیوتراپی و کار درمانی و جراحی و سایر اقدامات است. ارزیابی های مداوم کودک از راه رفتن ابتدایی شروع می شود سپس بلع، تنفس و عملکرد عضلات دست و پا به تیم درمانی کمک می کند تا با پیشرفت بیماری، روند درمان و داروهای مصرفی کودک را تحت نظر داشته باشند.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد تهران

تاثیر داروها در دیستروفی عضلانی

پزشک بعد از معاینه فیزیک و انجام آزمایشات مختلف بر روی کودک مبتلا ، مصرف برخی از داروها را برای کودکان تجویز می کند. کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون و دفلازاکورت که می توانند به قدرت عضلات کمک کرده و پیشرفت انواع خاصی از دیستروفی عضلانی را به تأخیر بیندازند. اما استفاده طولانی مدت از این نوع داروها می تواند باعث افزایش وزن و ضعیف شدن استخوان ها شود و خطر شکستگی عضلات را افزایش دهد.فیزیوتراپی دیستروفی شیراز

داروهایی که پزشک ها و متخصصین تغزیه و درمان برای بیماران توصیه و تجویز می کنند باید مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد و همچنین برای کودکان مبتلا به دیستروفی عضلانی میوپاتی، بکر و … که انواع نادر دیستروفی عضلانی هستند، باید درمان ویژه تری را در نظر بگیرند.

 

بهترین متخصص توانبخشی اختلالات نوروپاتی و میوپاتی شیراز

درمان تخصصی اختلالات عصبی عضلانی شیراز

برچسب ها :


درمان نوروپاتی شیرازدرمان میوپاتی شیرازکاردرمانی نوروپاتی شیرازکاردرمانی میوپاتی شیرازفیزیوتراپی دیستروفی شیرازکاردرمانی شیرازکاردرمانی در شیرازکلینیک کاردرمانی در شیرازکلینیک گفتاردرمانی در شیرازگفتاردرمانی شیرازکلینیک قصردشت شیرازکلینیک گفتاردرمانی شیراز قصرالدشتمراکز کاردرمانی در شیرازمراکز کاردرمانی شیرازمراکز گفتاردرمانی در شیرازمراکز گفتاردرمانی شیرازکاردرمانگرکاردرمانارگوتراپارگوتراپیستارگوتراپیهندتراپینوروفیدبکبیوفیدبکتحریک الکتریکی مغزکاردرمانیگفتاردرمانیکاردرمانی قصردشتکاردرمانی قصرالدشتکاردرمانی پیشه ورکاردرمانی سجاد پیشه ورکاردرمانی در شیرازکاردرمانی ایرانکاردرمانی فارسکاردرمانی در استان فارسکاردرمانی در قصردشتکاردرمانی نزدیک قصرالدشتکاردرمانگر شیرازکاردرمان شیرازکاردرمان در شیرازبهترین کاردرمان در شیرازمراکز کاردرمانی شیرازبهترین کاردرمانی در شیرازمراکز معتبر کاردرمانی در شیرازکلینیک های کاردرمانی در شیرازکاردرمانی خوب در شیرازکاردرمانی در منزلکاردرمانی در منزل درشیرازکاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزلتوانبخشی قصرالدشتتوانبخشی قصردشتتوانبخشی پیشه ورتواتبخشی سجاد پیشه ورسجاد پیشه ورارگوتراپیست سجاد پیشه وردرمان سکته مغزی شیرازدرمان فلج مغزی شیرازدرمان تاخیر حرکتی در شیرازمجهزترین کلینیک شیرازمجهزترین کلینیک کاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازکلینیک کاردرمانی شیرازکلینیک کاردرمانیکاردرمانی جسمیکاردرمانی ذهنیکاردرمانیکاردرمانی کودکانکاردرمانی فلج مغزیکاردرمانی سالمندانفیزیوتراپی در شیرازفیزیوتراپی شیرازفیزیوتراپی در منزل شیرازبهترین فیزیوتراپی در شیرازدرمان در منزل شیرازکاردرمانگرشیرازکاردرمان شیرازارگوتراپ شیرازارگوتراپیست شیرازارگوتراپی شیرازهندتراپی شیرازنوروفیدبک شیرازبیوفیدبک شیرازتحریک الکتریکی مغز شیرازفیزیوتراپیفیزیوتراپی اطفالفیزیوتراپی شیرازفیزیوتراپی اطفال در شیرازفیزیوتراپی کودکان در شیرازدرمان لکنت شیرازدرمان اختلال بلع شیرازدرمان سی پیدرمان فلج مغزیدرمان سی پیدرمان اوتیسمدرمان اتیسمکاردرمانی اوتیسمکاردرمانی اتیسمتاخیر حرکتیتاخیر رشدیدرمان فلج مغزی شیرازدرمان سی پی شیرازدرمان اوتیسم شیرازدرمان اتیسم شیرازکاردرمانی اوتیسم شیرازکاردرمانی اتیسم شیرازتاخیر حرکتی شیرازتاخیر رشدی شیرازسکته مغزیآفازیکلینیک توانبخشی شیرازتوانبخشی قصرالدشتتوانبخشی قصردشتکلینیک توانبخشی شیرازمرکز توانبخشی شیرازکلینیک تخصصی توانبخشی کاردرمانی و گفتاردرمانی قصرالدشت شیرازکاردرمانی و گفتاردرمانی قصرالدشت شیرازکلینیک تخصصی گفتاردرمانی لکنت قصرالدشت شیرازشیرازنوروتراپینوروتراپیستلباس فضاییاسپایدرکیجپارافین تراپیپارافین درمانیاختلال یادگیریعقب ماندگی ذهنیسندروم داونسندرم داونهیدروتراپیاب درمانیآب درمانیماساژدرمانی در شیرازماساژاختلالات جسمی حرکتیضایعات نخاعیپارکینسونام اسضربه مغزیسالمندانحرکات اصلاحیاسکلتی عضلانیارگونومینوروتراپی در شیرازنوروتراپیست در شیرازلباس فضایی در شیرازاسپایدرکیج شیرازپارافین تراپی شیرازپارافین درمانی شیرازاختلال یادگیری شیرازعقب ماندگی ذهنی شیرازسندروم داون شیرازسندرم داون شیرازهیدروتراپی شیرازاب درمانی در شیرازآب درمانی شیرازماساژ در شیرازاختلالات جسمی حرکتی شیرازضایعات نخاعی در شیرازپارکینسون در شیرازام اس شیرازضربه مغزی شیرازسالمندان در شیرازحرکات اصلاحی شیرازاسکلتی عضلانی در شیرازارگونومی در شیرازکادردرمانیکادردرمانی در شیرازکادردرمانی شیرازکروناتاخیر گفتاریدرمان تاخیر گفتار و زباندرمان تاخیر گفتار شیرازرشدحرکتی شیرازرفتار حرکتی شیرازبهترین دکتر گفتاردرمانی در شیرازبهترین دکترگفتاردرمانی شیرازدرمان تشنج شیرازمتخصص تشنج شیرازبهترین دکتر تشنج شیرازدکتر خوبدکترخوببهترین دکتربهترین گفتاردرمانیبهترین کاردرمانیدکتر لکنت شیرازبهترین متخصصپزشک خوبخدمه العلاج الوظیفی فیزیوتراپی نوروپاتی شیرازتوانبخشی اختلالات عصبی عضلانی شیرازمرکز درمان اختلالات عصبی عضلانی شیرازکاردرمانی در خانه شیرازگفتاردرمانی در خانه شیرازمطب کاردرمانی در شیرازمطب گفتاردرمانی در شیرازدکتر گفتاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازمرکز کاردرمانی در شیرازمرکز گفتاردرمانی در شیرازکاردرمانی چمران شیرازکاردرمانی ستارخان شیرازکاردرمانی ولیعصر قصردشتکاردرمانی زند شیرازکاردرمانی زرهی شیرازکاردرمانی ولیعصر شیرازکاردرمانی معالی اباد شیرازکاردرمانی ملاصدرا شیرازکاردرمانی شهرک صدرا شیرازکاردرمانی صدرا شیرازکاردرمانی استقلال شیرازکاردرمانی پاسداران شیرازکاردرمانی آبادهکاردرمانی اقلیدکاردرمانی ارسنجانکاردرمانی استهبانکاردرمانی بواناتکاردرمانی پاسارگادکاردرمانی جهرمکاردرمانی گویمکاردرمانی کوارکاردرمانی بوشهرکاردرمانی بندرعباسکاردرمانی تهرانکاردرمانی اصفهانکاردرمانی درسعادت شهرکاردرمانی خرامهکاردرمانی خرم‌بیدکاردرمانی خنجکاردرمانی دارابکاردرمانی رستمکادرمانی خانه زنیانکاردرمانی زرین‌دشتکاردرمانی سپیدانکاردرمانی سروستانکاردرمانی فراشبندکاردرمانی فساکاردرمانی فیروزآبادکاردرمانی قیر و کارزینکاردرمانی کازرونکاردرمانی کوارکاردرمانی گراشکاردرمانی لارستانکاردرمانی لامردکاردرمانی مرودشتکاردرمانی ممسنیکاردرمانی مهرکاردرمانی نی‌ریزدرمان انلاینکاردرمانی انلاینگفتاردرمانی انلاینکاردرمانی آنلاین شیرازگفتاردرمانی آنلاین شیرازدرمان در منزلکاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزل شیرازهوم ویزیت شیرازگفتاردرمانی مجازیگفتاردرمانی تصویریگفتاردرمانی با واتساپکاردرمانی مجازیکاردرمانی تصویریکاردرمانی با واتساپبهترین دکتر گفتاردرمانی شیرازبهترین دکتر کاردرمانی شیرازکاردرمانی کودکان در شیرازکاردرمانی کودک در شیرازکاردرمانی بزرگسالان در شیرازگفتاردرمانی کودکان در شیرازگفتاردرمانی کودک در شیرازگفتاردرمانی بزرگسالان در شیرازاطفالسالمندانسالمندبهترین متخصص مغزو اعصاب کودکان در شیراز نورولوژیبهترین متخصص مغزو اعصاب بزرگسالان در شیراز نورولوژیستبهترین متخصص ارتوپد کودکان در شیرازبهترین متخصص ارتوپد بزرگسال در شیرازبهترین متخصص روانپزشکی کودکان در شیراز روانپزشکروانپزشک شیرازاینستاگرام و تلگرام ونشانی و تلفن و آدرس کلینیک ها و مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازدکتر گفتاردرمانی در شیرازدکتر فیزیوتراپی در شیرازدکتر پیشه ورگفتاردرمانی دارابگفتاردرمانی آبادهگفتاردرمانی اقلیدگفتاردرمانی بواناتگفتاردرمانی خرم بیدگفتاردرمانی سرچهانگفتاردرمانی پاسارگادگفتاردرمانی مرودشتگفتاردرمانی اقلیدگفتاردرمانی بیضاگفتاردرمانی سپیدانگفتاردرمانی رستمکاردرمانی ممسنیگفتاردرمانی کوه چنارگفتاردرمانی کازرونگفتاردرمانی زرقانکاردرمانی خرامهگفتاردرمانی ارسنجانکاردرمانی بختگانگفتاردرمانی نی ریزکاردرمانی استهبانسروستانکوارفیروزابادفراشبندخفرفسادارابجهرمقیرو کارزیناوزخنجگراشلامردمهرلارستانزرین دشتنورابادحاجی ابادقیرقائمیهاردکانصفاشهرمصیریباب اناراباده طشکبواناتکره ایسعادت شهردشتی و دشتستانکامفیروزتخت جمشیدارژنخان زنیاندشت ارژنکرماناهوازخوزستانبوشهرعسلویهبندرعباسبندرلنگهقشمکیشیاسوجبرازجانگناوهخورموجبندرگناوهکنگانبندرکنگانجمعالی شهربندردیلمدیلماب پخشدشتستاندشتینخل تقیچغادکاهرمبنککاکیبیدخونسعدابادخارکشبانکارهبردستانسیرافابداندیرریگدالکیبهارستانبردخونچاه مبارکدوراهکدلواربادولهابادانارستانتنگ ارمریزشنبهفیزیوتراپی دارابکلمهبوشکانبیمارستان توانبخشی شیرازهرمزقلعه قاضیتازیان پایینفینتختشمیلمینابخمیررودانشهابدرگهانسوزاطبلحراالعلاج الوظيفي في شيرازعلاج النطق في شيرازالعلاج الطبيعي في شيرازإعادة التأهيل في شيرازماستر العلاج الوظیفیدانشگاه علوم پزشکی شیرازدانشکده توانبخشی شیرازبازارکار کاردرمانیبازکار کاردرمانی در شیرازبازارکارگفتاردرمانی در شیرازبازارکار فیزیوتراپی در شیرازرشته فیزیوتراپیکاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شیرازفیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شیرازنظام پزشکینظام پزشکی شیرازکد نظام پزشکیارتوپد شیرازمغزواعصاب شیرازروانپزشک شیرازنورولوژیست شیرازسلول های بنیادی شیرازجراح شیرازپزشکمتخصصکارشناسکارشناس ارشدکارشناسی ارشدرشته های دانشگاه علوم پزشکی شیرازفیزیوتراپی اطفال شیرازفیزیوتراپیست اطفالفیزیوتراپی کودکان شیرازفیزیوتراپی نوزادان شیرازکودکنوزاداطفالبزرگسالبزرگسالانمراکزدرمانگاهبیمارستانکلینیکمطبمستشفی فی شیرازمستشفیhospitalshirazعلوم پزشکی شیرازایرانشیرازفارس

نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی :*

پست الکترونیک :

نظرات: *

آدرس ارتباطی ما

نشانی:ایران _فارس_شیراز_میدان قصرالدشت(مترو)_انتهای کوچه99قصرالدشت (مقربی)_فرعی راست ابتدای کوچه 34 وکلا(ایمان شمالی/همت شمالی)

موبایل : 09392024636

تلفن تماس : 07136308341