کلینیک گفتاردرمانی بلع شیراز،تقویت عضلات زبان و بلع
تقویت عضلات زبان و بهبود گفتار|گفتاردرمانی شیراز

توانبخشی بلع ، تمرینات بلع برای تقویت ماهیچۀ زبان

تمرینات بلع و تمرین تقویت زبان ، روشی است که به توانبخشی عملکرد فرد در بلع و افزایش قدرت و حرکت زبان کمک می­کند.

این تمرین بویژه اگر با سایر تمرینات بلع همراه شود، نقش بسزایی در افزایش عملکرد فرد در بلع خواهد داشت.

قبل از بلعیدن، غذا به اندازه، شکل و میزانی که برای بلع لازم است جویده می­شود. پس از این مرحله غذا از دهان عبور کرده و وارد قسمتی از گلو به نام حلق می­شود.

سپس غذای جویده شده از لولۀ گوارشی به نام مری عبور کرده و وارد معده و از آنجا وارد سایر قسمت های دستگاه گوارش می­شود.

فرایند بلع که در پاراگراف قبل شرح داده شد، نیاز به هماهنگی کامل بین ماهیچه های هر یک از قسمت های دستگاه گوارش دارد. و اگر تنها یک قسمت، کار خود را به درستی انجام ندهد تمام فرایند بلع دچار مشکل خواهد شد. و ضعف ماهیچه ها در هر یک از اندام های متعلق به دستگاه گوارش، بلع را دچار مشکل می­کند.

گفتاردرمانی بلع شیراز

تمرینات بلع به افزایش قدرت، تحرک و کنترل این ماهیچه ها کمک می­کند. و شرایطی فراهم می­کند تا بلعیدن به حالت طبیعی خود بازگردد.

متخصص گفتار و زبان برای رفع مشکلات بلع، تمرینات بخصوصی را تجویز خواهد کرد که نوع و روش تمرین متناسب با مشکلی که در فرایند بلع هر فرد وجود دارد متفاوت خواهد بود.

برای مثال، فردی که در ابتدای فرایند بلع یعنی زمانیکه هنوز غذا در دهان قرار دارد و وارد مری نشده است، مشکل دارد باید تمریناتی را انجام دهد تا ماهیچه های این قسمت شامل گونه ها، لب ها و زبان را تقویت کند.

در این مورد تمرینات زبان بویژه تمرینات تقویت زبان، کمک بسزایی خواهد کرد تا فرد بلعیدن را کنترل کند. و بدون مشکل غذا را از دهان عبور داده و سپس آن را به حلق  و مری منتقل کند.

در صورتیکه مشکل مربوط به سایر مراحل بلع باشد، متخصص گفتار و زبان تمرینات دیگری را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

تمرینات بلع را می­توان در بیمارستان و یا در خانه انجام داد، اغلب به صورت فردی می­توان آنها را انجام داد اما برای انجام برخی تمرینات نیاز به نظارت و تایید متخصص درمانی است.

متخصص بلع شیراز

چه زمانی نیاز به تمرینات بلع تقویت زبان خواهد بود؟

افرادی که دچار مشکلات بلع از جمله دیسفاژی هستند، نیاز به انجام تمرینات تقویت زبان دارند.

اختلال دیسفاژی ممکن است منجر به آسپیراسیون شود. آسپیراسیون اختلالی است که غذا بجای اینکه وارد مری شود، وارد مسیر تنفسی و ریه شده که ممکن است تبدیل به مشکلات جدی­تری چون ذات­الریه شود. بنابراین دیسفاژی نیاز به تشخیص و درمان به موقع دارد.

از جمله روش های درمان که پزشک یا متخصص گفتار و زبان آن را توصیه می­کنند، انجام تمرینات بلعیدن مانند تمرین تقویت زبان است.

البته ممکن است انجام تمرینات بلع توامان با سایر روش های درمانی چون عمل جراحی، دارودرمانی، تغییر رژیم غذایی و تغییر حالت فرد در حین غذا خوردن برای بیمار تجویز شود.

در هر صورت این تمرینات به تقویت ماهیچه های اندام های درگیر در فرایند بلع کمک کرده و سبب بهبود عملکرد بلع می­شود. و در نهایت از بروز آسپیراسیون جلوگیری می­کند.

از جمله بیماری هایی که ممکن است منجر به اختلال در بلع گردند می­توان موارد زیر را نام برد:

  •   سکتۀ مغزی
  •    دمانس یا زوال عقل
  •   سرطان سر و گردن
  • آسیب های ناحیۀ سر
  •    عارضه ای که موجب کاهش بزاق دهان می­شود، از جمله سندروم شوگرن
  • بیماری پارکینسون و سایر بیماری های سیستم عصبی
  •   دیستروفی عضلانی
  • تنگ شدن مری به دلیل وجود تومور یا سابقۀ لوله­گذاری معده
  •   سابقۀ رادیوتراپی یا شیمی درمانی به دلیل سرطان گلو و گردن

متخصص گفتار و زبان در صورتی که تشخیص دهد مشکلات بلع مربوط به مرحلۀ اول بلع بوده که معمولاً در بیماران سکتۀ مغزی و یا دمانس شایع­تر است، تمرینات تقویت زبان را تجویز خواهد کرد.

تمرینات بلع

بیشتر بخوانید: تمرینات بلع برای اختلال بلع ناشی از دلایل عصبی

تمرینات تقویت ماهیچۀ زبان چه خطراتی به دنبال دارد؟

تمرینات تقویت زبان و سایر تمرینات بلع بی­خطر و مطمئن هستند. در صورتی که بیمار در خلال انجام این تمرینات احساس درد یا ناراحتی دارد، بهتر است انجام آن را به طور موقت متوقف کرده و فوراً به پزشک یا درمانگر خود اطلاع دهد.

بیماران نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک یا درمانگر این تمرینات را انجام دهند.

تمرینات تقویت ماهیچۀ زبان نیاز به چه شرایطی دارد؟

برای انجام تمرینات مربوط به تقویت ماهیچۀ زبان باید در موقعیت مناسبی قرار گرفت. البته در صورت نیاز، متخصص گفتار و زبان، دستورالعمل های خاص انجام این تمرین را ارائه خواهد داد.

برای مثال از توصیه های ضروری این است که این تمرین را نباید در رختخواب انجام داد.

بهتر است هرچیزی که تمرکز فرد را بهم می­زند را از محیط خارج کرد.

مثلاً تلویزیون خاموش باشد و یا این تمرینات هنگامی که بیمار تنهاست و ملاقات کننده ­ای ندارد انجام شود. که این موارد موجب افزایش تمرکز فرد در انجام تمرین و کسب حداکثر نتیجه از آن می­شود.

در ساعت انجام این تمرین محدودیتی وجود ندارد هر زمانی که فرد راحت باشد می­تواند آن را انجام دهد.

در رابطه با رعایت شرایط دیگر، در صورت لزوم متخصص گفتار و زبان اطلاعات لازم را ارائه خواهد داد.

 در طول تمرینات تقویت ماهیچۀ زبان چه اتفاقی می­افتد؟

متخصص گفتار و زبان ، نحوۀ انجام این تمرین را به فرد آموزش خواهد داد. برای مثال برخی از مواردی که فرد در طول تمرین باید انجام دهد شامل موارد زیر می­شود:

الف) زبان را تا جای ممکن به بیرون کشیده و یک شی مسطح مانند قاشق یا اسپاتول(قاشقک آزمایشگاهی) را روی زبان قرار دهد. همزمان هم با زبان به شی مسطح فشار وارد کرده و هم با شی به زبان فشار آورد. این تمرین را باید تا چند ثانیه ادامه داده و حداقل ۵ مرتبه تکرار کند.

ب) تمرین بالا را اینبار برای زیر زبان زبان انجام داده و ۵ مرتبه تکرار کند.

ج) زبان را تا جایی که ممکن است به سمت کنارۀ دهان کشیده و با شی مسطح به آن فشار وارد کند. این تمرین را برای چند ثانیه انجام دهد سپس استراحت و مجدداً تکرار کند. تعداد تکرار این تمرین ۵ مرتبه است. پس از آن برای سمت دیگر دهان نیز آن را انجام دهد.

د) زبان را بالا برده و پشت دندان های قدامی فک بالا قرار دهد. سپس تا جای ممکن آن را به عقب کشیده و چند ثانیه نگه دارد؛ این تمرین را نیز ۵ مرتبه تکرار کند.

تمرین زبان

متخصص گفتار و زبان در صورت لزوم تمرینات دیگری را برای بهبود قدرت و دامنه حرکت زبان که  به بیمار در فرایند بلع کمک می­کند، آموزش خواهد داد. از جمله:

الف) تمرین سوپراگلوت. برای انجام این تمرین باید در ابتدا نفس عمیقی کشید و نفس خود را پشت تارهای صوتی نگه داشته و یک تکه کوچک غذا را در دهان خود قرار داده و بلعید، سپس برای پاک کردن بقایای بزاق یا مواد غذایی که ممکن است در پشت تارهای صوتی قرار گرفته باشد، بلافاصله پس از عمل بلع سرفه کرد  و در آخر پس از سرفه مجددا یک عمل بلع داشته و سپس بوسیله یک بازدم هوا را خارج کرد.

 ب) تا جای ممکن زبان را به عقب کشیده و حالت غرغره کردن را انجام دهد و این تمرین را تکرار کند.

ج) تا جای ممکن زبان را به عقب کشیده و حالت خمیازه کشیدن را انجام دهد و این تمرین را تکرار کنید.

د) تمرین بلع خشک. در این تمرین بیمار باید تصور کند در حال بلعیدن یک قرص ویتامین بدون آب است. در این صورت تمام عضلات درگیر در بلع را تا جای ممکن منقبض نموده و این تمرین را تکرار کند.

در اغلب موارد، نیاز است تا فرد تمرین های تقویت زبان را همراه با انواع دیگر تمرینات بلع مانند تمرین هایی برای تقویت گونه ها و لب ها، انجام دهد.

در این صورت توصیه می­شود که تمرینات را به ترتیب انجام داده و هیچ تمرینی را از قلم نیاندازد.

پزشک یا متخصص گفتار و زبان برنامۀ تمرینی مشخصی که مخصوص مشکلات بلع است را برای بیمار طراحی می­کنند.

متخصص گفتار و زبان ، در رابطه با نحوۀ انجام هر تمرین و دفعات تکرار هر یک، آموزش های لازم را ارائه می­کند.

گاهی برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب­تر نیاز است تا برخی تمرینات را چندین مرتبه در روز تکرار کرد.

پس از تمرین ماهیچۀ زبان چه اتفاقی می­افتد؟

بیمار پس از انجام تمرین تقویت زبان و سایر تمرین های بلعیدن می­تواند سایر فعالیت های زندگی روزمره خود را از سر بگیرد.

یک روش مناسب این است که بیمار وضعیت تمرین خود را پس از هر بار انجام تمرینات بلع یادداشت کند.

این روش علاوه بر اینکه فرد را از وضعیت تمرینات خود واقف می­سازد به متخصص زبان و گفتار نیز این امکان را می­دهد تا وضعیت پیشرفت بیمار را در تمرینات ملاحظه کند.

  توصیه می­شود که بیمار در صورت بروز مشکل در هر مرحله از تمرینات خود حتماً با متخصص در این زمینه تماس بگیرد.

متخصص گفتار و زبان و پزشک ممکن است همچنان که بر تمرینات فرد نظارت دارند در صورت لزوم با توجه به روند پیشرفت بیمار تمرینات را تغییر دهند.

این نظارت به صورت های مختلفی انجام میشود. از جمله تمرینات بلع بالینی (زمانیکه بیمار در بیمارستان بستری است) و یا سایر تکنیک های تصویربرداری مانند ارزیابی فیبراپتیکی بلع ( از طریق آندوسکوپی).

انجام این تمرینات برای رسیدن به بهبودی ممکن است چندین هفته زمان ببرد.

هرچه توانایی بلع فرد بهبود یابد، خطر آسپیراسیون نیز کاهش می یابد.

متخصص گفتار و زبان در صورت بهبودی بیمار، ممکن است برنامۀ رژیم غذایی فرد را تغییر دهد. و به او این امکان را دهد تا دوباره انواع خاصی از غذاها را بخورد. که این تغییر، مصرف مواد مغذی را برای فرد ممکن می­سازد. که در نهایت منجر به افزایش سطح سلامت عمومی و کیفیت زندگی بیمار می­شود.

مطابق تجویز پزشک و متخصص زبان و گفتار باید به تمرینات بلع ادامه داده و در نظر داشت که با از دست دادن یک جلسه تمرین ممکن است روند بهبودی نیز دچار وقفه شود. و چنانچه پیشتر اشاره شد درستی انجام تمرینات باید توسط پزشک و یا متخصص گفتار و زبان تایید گردد.

سخن آخر – تمرینات بلع

برخی اطلاعات ضروری که قبل از انجام تمرینات باید کسب نمود:

  •  نام تمرینی که انجام می­شود.
  •  دلیل و کاربرد آن تمرین در روند بهبودی.
  • انتظاراتی که از انجام این تمرینات وجود دارد.
  • مزایا و خطرات احتمالی روش های تمرین.
  •  عوارض احتمالی یا تاثیرات جانبی تمرینات.
  • زمان و مکان انجام تمرینات.
  • چه کسی باید این تمرینات را انجام دهد و چه شرایطی باید داشته باشد؟
  • در صورت انجام ندادن تمرینات چه اتفاقی می­افتد؟
  •  روش ها و تمرینات جایگزین موجود کدامند؟
  • چه زمانی و چگونه می­توان به نتیجۀ مطلوب رسید؟
  • در صورت نیاز به پرسش یا مشکل با چه کسی باید مشورت نمود؟
  • هزینۀ آموزش و انجام این تمرینات چقدر است؟
بیشتر بخوانید: تمرینات زبان برای درمان مشکل بلع (دیسفاژی)
بیشتر بخوانید: تمرینات فک برای درمان اختلال بلع

با مراجعه به پزشک اختلال بلع، پزشک می تواند توصیه های لازم را در مورد انتخاب تمرین های مناسب برای شما و نحوه انجام آنها به شما ارائه دهد.

برای دریافت نوبت از متخصص درمان اختلالات بلع کلینیک قصردشت، دکتر پیشه ور با شماره زیر تماس بگیرید

09392024636

برچسب ها :


گفتاردرمانگر خوب شیرازمتخصص گفتاردرمانی شیرازکلینیک تخصصی بلع شیرازمطب گفتاردرمانی بلع شیرازگفتاردرمانی نورنوری پورنوری زادهدرمان بلع شیرازدرمان آسپیره شدن شیرازگفتاردرمانی سکته مغزی شیرازگفتاردرمانی بلع شیرازگفتاردرمانی فلج مغزی شیرازتقویت عضلات زبانپزشک اختلال بلع شیرازاختلالات بلع شیرازمتخصص بلع شیرازگفتاردرمانی بلع شیرازکاردرمانی شیرازکاردرمانی در شیرازکلینیک کاردرمانی در شیرازکلینیک گفتاردرمانی در شیرازگفتاردرمانی شیرازکلینیک قصردشت شیرازکلینیک گفتاردرمانی شیراز قصرالدشتمراکز کاردرمانی در شیرازمراکز کاردرمانی شیرازمراکز گفتاردرمانی در شیرازمراکز گفتاردرمانی شیرازکاردرمانگرکاردرمانارگوتراپارگوتراپیستارگوتراپیهندتراپینوروفیدبکبیوفیدبکتحریک الکتریکی مغزکاردرمانیگفتاردرمانیکاردرمانی قصردشتکاردرمانی قصرالدشتکاردرمانی پیشه ورکاردرمانی سجاد پیشه ورکاردرمانی در شیرازکاردرمانی ایرانکاردرمانی فارسکاردرمانی در استان فارسکاردرمانی در قصردشتکاردرمانی نزدیک قصرالدشتکاردرمانگر شیرازکاردرمان شیرازکاردرمان در شیرازبهترین کاردرمان در شیرازمراکز کاردرمانی شیرازبهترین کاردرمانی در شیرازمراکز معتبر کاردرمانی در شیرازکلینیک های کاردرمانی در شیرازکاردرمانی خوب در شیرازکاردرمانی در منزلکاردرمانی در منزل درشیرازکاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزلتوانبخشی قصرالدشتتوانبخشی قصردشتتوانبخشی پیشه ورتواتبخشی سجاد پیشه ورسجاد پیشه ورارگوتراپیست سجاد پیشه وردرمان سکته مغزی شیرازدرمان فلج مغزی شیرازدرمان تاخیر حرکتی در شیرازمجهزترین کلینیک شیرازمجهزترین کلینیک کاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازکلینیک کاردرمانی شیرازکلینیک کاردرمانیکاردرمانی جسمیکاردرمانی ذهنیکاردرمانیکاردرمانی کودکانکاردرمانی فلج مغزیکاردرمانی سالمندانفیزیوتراپی در شیرازفیزیوتراپی شیرازفیزیوتراپی در منزل شیرازبهترین فیزیوتراپی در شیرازدرمان در منزل شیرازکاردرمانگرشیرازکاردرمان شیرازارگوتراپ شیرازارگوتراپیست شیرازارگوتراپی شیرازهندتراپی شیرازنوروفیدبک شیرازبیوفیدبک شیرازتحریک الکتریکی مغز شیرازفیزیوتراپیفیزیوتراپی اطفالفیزیوتراپی شیرازفیزیوتراپی اطفال در شیرازفیزیوتراپی کودکان در شیرازدرمان لکنت شیرازدرمان اختلال بلع شیرازدرمان سی پیدرمان فلج مغزیدرمان سی پیدرمان اوتیسمدرمان اتیسمکاردرمانی اوتیسمکاردرمانی اتیسمتاخیر حرکتیتاخیر رشدیدرمان فلج مغزی شیرازدرمان سی پی شیرازدرمان اوتیسم شیرازدرمان اتیسم شیرازکاردرمانی اوتیسم شیرازکاردرمانی اتیسم شیرازتاخیر حرکتی شیرازتاخیر رشدی شیرازسکته مغزیآفازیکلینیک توانبخشی شیرازتوانبخشی قصرالدشتتوانبخشی قصردشتکلینیک توانبخشی شیرازمرکز توانبخشی شیرازکلینیک تخصصی توانبخشی کاردرمانی و گفتاردرمانی قصرالدشت شیرازکاردرمانی و گفتاردرمانی قصرالدشت شیرازکلینیک تخصصی گفتاردرمانی لکنت قصرالدشت شیرازشیرازنوروتراپینوروتراپیستلباس فضاییاسپایدرکیجپارافین تراپیپارافین درمانیاختلال یادگیریعقب ماندگی ذهنیسندروم داونسندرم داونهیدروتراپیاب درمانیآب درمانیماساژدرمانی در شیرازماساژاختلالات جسمی حرکتیضایعات نخاعیپارکینسونام اسضربه مغزیسالمندانحرکات اصلاحیاسکلتی عضلانیارگونومینوروتراپی در شیرازنوروتراپیست در شیرازلباس فضایی در شیرازاسپایدرکیج شیرازپارافین تراپی شیرازپارافین درمانی شیرازاختلال یادگیری شیرازعقب ماندگی ذهنی شیرازسندروم داون شیرازسندرم داون شیرازهیدروتراپی شیرازاب درمانی در شیرازتجهیزات کاردرمانی شیرازوسایل کاردرمانی شیرازدستگاه های کاردرمانی شیرازفروش وسایل کاردرمانی شیرازفروش شیرازوسایل توانبخشی شیرازفروش دستگاه های فیزیوتراپی در شیرازآب درمانی شیرازماساژ در شیرازدستگاه فیزیوتراپی شیرازوسایل فیزیوتراپی شیرازوسایل ورزشی شیرازارتوپدفنی شیرازارتزپروتز شیرازکالای پزشکی شیرازبهترین ارتوپدفنیاختلالات جسمی حرکتی شیرازضایعات نخاعی در شیرازپارکینسون در شیرازام اس شیرازضربه مغزی شیرازسالمندان در شیرازحرکات اصلاحی شیرازفیزیوتراپی قصردشتفیزیوتراپی قصردشت شیرازفیزیوتراپی پیشه ورفیزیوتراپیست خوب در شیرازبهترین دکتر فیزیوتراپی شیرازاسکلتی عضلانی در شیرازارگونومی در شیرازکادردرمانیکادردرمانی در شیرازکادردرمانی شیرازکروناتاخیر گفتاریدرمان تاخیر گفتار و زبانکتابفروشی کودکان شیرازکتاب گفتاردرمانی شیرازمحصولات گفتاردرمانی شیرازتجهیزات گفتاردرمانی شیرازوسایل گفتاردرمانی شیرازفروش وسایل گفتاردرمانی شیرازدرمان تاخیر گفتار شیرازرشدحرکتی شیرازرفتار حرکتی شیرازبهترین دکتر گفتاردرمانی در شیرازبهترین دکترگفتاردرمانی شیرازدرمان تشنج شیرازمتخصص تشنج شیرازبهترین دکتر تشنج شیرازدکتر خوبدکترخوببهترین دکتربهترین گفتاردرمانیبهترین کاردرمانیدکتر لکنت شیرازبهترین متخصصپزشک خوبخدمه العلاج الوظیفیکاردرمانی در خانه شیرازگفتاردرمانی در خانه شیرازمطب کاردرمانی در شیرازمطب گفتاردرمانی در شیرازدکتر گفتاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازمرکز کاردرمانی در شیرازمرکز گفتاردرمانی در شیرازکاردرمانی چمران شیرازکاردرمانی ستارخان شیرازکاردرمانی ولیعصر قصردشتکاردرمانی زند شیرازکاردرمانی زرهی شیرازکاردرمانی ولیعصر شیرازکاردرمانی معالی اباد شیرازکاردرمانی ملاصدرا شیرازکاردرمانی شهرک صدرا شیرازکاردرمانی صدرا شیرازکاردرمانی استقلال شیرازکاردرمانی پاسداران شیرازکاردرمانی آبادهکاردرمانی اقلیدکاردرمانی ارسنجانکاردرمانی استهبانکاردرمانی بواناتکاردرمانی پاسارگادکاردرمانی جهرمکاردرمانی گویمکاردرمانی کوارکاردرمانی بوشهرکاردرمانی بندرعباسکاردرمانی تهرانکاردرمانی اصفهانکاردرمانی درسعادت شهرکاردرمانی خرامهکاردرمانی خرم‌بیدکاردرمانی خنجکاردرمانی دارابکاردرمانی رستمکادرمانی خانه زنیانکاردرمانی زرین‌دشتکاردرمانی سپیدانکاردرمانی سروستانکاردرمانی فراشبندکاردرمانی فساکاردرمانی فیروزآبادکاردرمانی قیر و کارزینکاردرمانی کازرونکاردرمانی کوارکاردرمانی گراشکاردرمانی لارستانکاردرمانی لامردکاردرمانی مرودشتکاردرمانی ممسنیکاردرمانی مهرکاردرمانی نی‌ریزدرمان انلاینکاردرمانی انلاینگفتاردرمانی انلاینکاردرمانی آنلاین شیرازگفتاردرمانی آنلاین شیرازدرمان در منزلکاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزل شیرازهوم ویزیت شیرازگفتاردرمانی مجازیگفتاردرمانی تصویریگفتاردرمانی با واتساپکاردرمانی مجازیکاردرمانی تصویریکاردرمانی با واتساپبهترین دکتر گفتاردرمانی شیرازبهترین دکتر کاردرمانی شیرازکاردرمانی کودکان در شیرازکاردرمانی کودک در شیرازکاردرمانی بزرگسالان در شیرازگفتاردرمانی کودکان در شیرازگفتاردرمانی کودک در شیرازگفتاردرمانی بزرگسالان در شیرازاطفالسالمندانسالمندبهترین متخصص مغزو اعصاب کودکان در شیراز نورولوژیبهترین متخصص مغزو اعصاب بزرگسالان در شیراز نورولوژیستبهترین متخصص ارتوپد کودکان در شیرازبهترین متخصص ارتوپد بزرگسال در شیرازبهترین متخصص روانپزشکی کودکان در شیراز روانپزشکروانپزشک شیرازاینستاگرام و تلگرام ونشانی و تلفن و آدرس کلینیک ها و مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازدکتر گفتاردرمانی در شیرازدکتر فیزیوتراپی در شیرازدکتر پیشه ورگفتاردرمانی دارابگفتاردرمانی آبادهگفتاردرمانی اقلیدگفتاردرمانی بواناتگفتاردرمانی خرم بیدگفتاردرمانی سرچهانگفتاردرمانی پاسارگادگفتاردرمانی مرودشتگفتاردرمانی اقلیدگفتاردرمانی بیضاگفتاردرمانی سپیدانگفتاردرمانی رستمکاردرمانی ممسنیگفتاردرمانی کوه چنارگفتاردرمانی کازرونگفتاردرمانی زرقانکاردرمانی خرامهگفتاردرمانی ارسنجانکاردرمانی بختگانگفتاردرمانی نی ریزکاردرمانی استهبانسروستانکوارفیروزابادفراشبندخفرفسادارابجهرمقیرو کارزیناوزخنجگراشلامردمهرلارستانزرین دشتنورابادحاجی ابادقیرقائمیهاردکانصفاشهرمصیریباب اناراباده طشکبواناتکره ایسعادت شهردشتی و دشتستانکامفیروزتخت جمشیدارژنخان زنیاندشت ارژنکرماناهوازخوزستانبوشهرعسلویهبندرعباسبندرلنگهقشمکیشیاسوجبرازجانگناوهخورموجبندرگناوهکنگانبندرکنگانجمعالی شهرعلاج مهنیالعلاج المهنیدشتستاندشتیچغادکاهرمبنککاکیبیدخونسعدابادخارکشبانکارهبردستانسیرافابداندیرریگدالکیبهارستانبردخونچاه مبارکدوراهکدلواربادولهابادانارستانتنگ ارمریزشنبهفیزیوتراپی دارابکلمهبوشکانبیمارستان توانبخشی شیرازهرمزقلعه قاضیتازیان پایینفینتختشمیلمینابخمیررودانشهابدرگهانسوزاطبلحراالعلاج الوظيفي في شيرازعلاج النطق في شيرازالعلاج الطبيعي في شيرازإعادة التأهيل في شيرازماستر العلاج الوظیفیدانشگاه علوم پزشکی شیرازدانشکده توانبخشی شیرازبازارکار کاردرمانیبازکار کاردرمانی در شیرازبازارکارگفتاردرمانی در شیرازبازارکار فیزیوتراپی در شیرازرشته فیزیوتراپیکاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شیرازفیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شیرازنظام پزشکینظام پزشکی شیرازکد نظام پزشکیارتوپد شیرازمغزواعصاب شیرازروانپزشک شیرازنورولوژیست شیرازسلول های بنیادی شیرازجراح شیرازپزشکمتخصصکارشناسکارشناس ارشدکارشناسی ارشدرشته های دانشگاه علوم پزشکی شیرازفیزیوتراپی اطفال شیرازفیزیوتراپیست اطفالفیزیوتراپی کودکان شیرازفیزیوتراپی نوزادان شیرازکودکنوزاداطفالبزرگسالبزرگسالانمراکزدرمانگاهبیمارستانکلینیکمطبمستشفی فی شیرازمستشفیhospitalshirazعلوم پزشکی شیرازایرانشیرازفارس

نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی :*  

پست الکترونیک :

نظرات: *  

آدرس ارتباطی ما

نشانی:ایران _فارس_شیراز_میدان قصرالدشت(مترو)_انتهای کوچه99قصرالدشت (مقربی)_فرعی راست ابتدای کوچه 34 وکلا(ایمان شمالی/همت شمالی)

موبایل : 09392024636

تلفن تماس : 07136308341