درمان اختلال هماهنگی رشد شیراز_کاردرمانی قصردشت شیراز
دست و پا چلفتی بودن کودکلن

کلینیک تخصصی توانبخشی قصرالدشت شیراز
فیزیوتراپی کاردرمانی گفتاردرمانی
اولین و مجهزترین مرکز توانبخشی شیراز
میدان قصرالدشت کوچه 34 وکلا
پذیرش و نوبت دهی: 09392024636
مدیریت ارگوتراپیست سجاد پیشه ور

 

اختلال رشدی هماهنگی (DCD) شرایطی است که یک عمر به طول می‌انجامد و می‌تواند کودکان را دست و پا چلفتی و به اصطلاح علمی، کلامزی کند. کودکان مبتلا به DCD در یادگیری مهارت‌های حرکتی و هماهنگی نحوه حرکت خود مشکل دارند. این کودکان ممکن است در بستن بند کفش و بستن دکمه‌های پیراهن خود مشکل داشته باشند. در مدرسه، ممکن است در نوشتن، نقاشی و ورزش دچار مشکل شوند. اختلال رشدی هماهنگی همچنین به اختلال خامی حرکتی(دیسپراکسی)، کلامزی و دست و پا چلفتی و اختلال حرکتی حسی (SBMD) شناخته می‌شود.

 
 
 
 
کودکان مبتلا به خامی حرکتی ممکن است در نقاط عطف رشدی مانند سینه خیز رفتن، راه رفتن، غذا خوردن مستقل و بدون کمک لباس پوشیدن تأخیر داشته باشند. در ابتدا ممکن است والدین یا متخصص کودکان این تأخیرها را نشانه‌ای از این وضعیت ندانند. ممکن است اختلال خامی حرکتی تا زمانی که کودک به سن پنج‌سالگی یا بالاتر نرسیده است، تشخیص داده نشود. اگرچه اختلال DCD هم در پسران و هم دختران مشاهده می‌شود، اما موارد ابتلای آن در پسران ۳-۴ برابر بیشتر است. به نظر می‌رسد این وضعیت به عنوان یک ویژگی ارثی در خانواده‌ها بروز می‌کند. کارشناسان بر این تصورند که حداقل ۵ درصد از کودکان مبتلا به اختلال خامی حرکتی هستند. درمان اصلی برای این اختلال، کاردرمانی (OT) است. اگر فکر می‌کنید فرزند شما ممکن است مبتلا به اختلال رشدی هماهنگی و دست و پا چلفتی باشد، باید با پزشک فرزند خود صحبت کنید.DCD زندگی فرد را هم در داخل و هم در خارج از کلاس به چالش تبدیل می‌کند. در مدرسه، کودکان دست و پا چلفتی یا کلامزی ممکن است در سروسامان دادن کتاب‌هایشان، دفترها، خودکارها، مدادها و پاک‌کن‌های خود مشکل داشته باشند. آن‌ها ممکن است در یادداشت‌ برداری یا کپی کردن از تخته‌سیاه کلاس مشکل داشته باشند.
 
در خارج از کلاس، کودکان ممکن است در بستن بند کفش‌های خود، ریختن مواد خوراکی یا مایعات در یک ظرف یا مسواک زدن دندان‌های خود مشکل داشته باشند. اگر اختلال خامی حرکتی بر تعادل آن‌ها تأثیر بگذارد، ممکن است نشستن روی صندلی را برای آن‌ها دشوار کند به‌طوری‌که باید مدام خود را حرکت دهند تا صاف و مرتب روی صندلی بنشینند. به خاطر این مسئله ممکن است در غذا خوردن مشکل داشته باشند و خود را کثیفی کنند.
 
اختلال خامی حرکتی به این معنی است که مهارت‌هایی که فرد برای کمک به انجام کارهای خود نیاز دارد، به درستی انجام نشوند. این مهارت‌های حرکتی شامل موارد زیر می‌باشند:
 
مهارت‌های حرکتی ظریف
مهارت‌های حرکتی عمده
برنامه‌ریزی حرکتی
هماهنگی حرکت (هماهنگی و تعادل)
هنگامی‌که مهارت‌های حرکتی همان‌طور که باید کار نمی‌کنند، ممکن است مشکلاتی در زندگی روزمره‌ی فرد ایجاد شود. انجام کارهای زیر ممکن است برای فرزند شما دشوار باشد:
 
حفظ کردن تعادل خود
تغییر سریع شیوه حرکت برای جلوگیری از برخورد کردن به اشیاء یا صدمه دیدن
حرکت دادن بدن خود برای راه رفتن در مسیر درست
یادگیری روش‌های جدید حرکت کردن
پیش‌بینی کردن اینکه چه اتفاقی می‌افتد وقتی او به این طریق یا آن حرکت می‌کند
دریافتن و حل وظایف حرکتی (مانند بستن یک دکمه)
ممکن است کودک فقط کلامزی یا به اصطلاح دست و پا چلفتی باشد؟ 
بیشتر ما از تجربیاتی که داشته‌ایم یاد می‌گیریم. کودک مبتلا به DCD ممکن است روش صحیح حرکت را از اشتباهات گذشته خود یاد نگیرد. همه ما گاهی اوقات دست و پا چلفتی می‌شویم. ممکن است گاهی اشتباه کنیم که دستمان چقدر به یک لیوان شیر نزدیک است و ناگهان دستمان به آن برخورد می‌کند و لیوان پرت می‌شود. اما بعد از اینکه ظرف غذا را تمیز کردیم و یک لیوان شیر تازه ریختیم، دیگر مراقبیم که این اتفاق رخ ندهد. از طرف دیگر کودک مبتلا به اختلال خامی حرکتی، ممکن است بارها و بارها مجدداً آن لیوان شیر را بریزد.
 
کودکان مبتلا به اختلال خامی حرکتی در فهمیدن ترتیب چگونگی حرکات برای انجام دادن یک کار مشکل دارند. به این مورد، ترتیب توالی گفته می‌شود. به عنوان مثال، مشکل در ترتیب توالی می‌تواند قرار دادن یک پا را در جلوی پای دیگر در هنگام راه رفتن دشوار کند. این بدان معناست که کودکان مبتلا به اختلال خامی حرکتی ممکن است با دیگران برخورد کنند ، زیاد بیفتد یا هنگام راه رفتن چیزهایی را که در دستشان است رها کنند.
همه بچه‌ها دقیقاً در یک زمان بخصوص سینه خیز رفتن، راه رفتن، و لباس پوشیدن را یاد نمی‌گیرند. برخی از کودکان این کارها را زودتر انجام می‌دهند و بعضی دیگر دیرتر. این امر تشخیص مشکلی مانند DCD را دشوار می‌کند. ممکن است والدین یا متخصص کودکان فکر کنند که این تأخیرها برای کودک خیلی طبیعی هستند. آن‌ها ممکن است فکر کنند که دست و پا چلفتی بودن کودک با بزرگ‌تر شدنش از بین خواهد رفت.
هنگامی که کودک به پیش‌دبستانی می‌رود و این مسائل همچنان ادامه دارد، ممکن است تشخیص اینکه یک مشکل واقعی وجود دارد، آسان‌تر شود.. این بدان است که معمولاً تا زمان پیش‌دبستانی، مشکل خامی حرکتی کودک تشخیص داده نمی‌شود و تا آن زمان تحت درمان قرار نمی‌گیرد. در این مرحله، والدین می‌توانند به عقب برگردند و متوجه شوند که در تمام این مدت واقعاً علائم و نشانه‌های یک مشکل واقعی را در کودک خود مشاهده می‌کردند.
آیا مشکل فقط اختلال خامی حرکتی است یا مشکل دیگری وجود دارد؟
کودکان مبتلا به اختلال خامی حرکتی معمولاً دچار ناتوانی‌هایی در یادگیری یا مشکلات توجه نیز هستند. شایع‌ترین مشکلی که همراه با اختلال خامی حرکتی دیده می‌شود، ADHD یا همان اختلال توجه است. کارشناسان اعتقاد دارند که نیمی از کودکان مبتلا به DCD دارای ADHD نیز هستند.
 
گاهی اوقات خامی حرکتی کودک موردی متفاوت به نظر می‌رسد. بچه‌های دارای این مشکل در آرام نشستن و یا صاف و مرتب نشستن مشکل دارند. آن‌ها ممکن است در تلاش برای حفظ تعادل خود بر روی صندلی خود مدام تکان بخورند. حتی معلمی که تجربه زیادی دارد ممکن است متوجهی این تکان خوردن‌های زیاد شود و تشخیص دهد که آن کودک دارای اختلال بیش فعالی است. یا ممکن است کودک هم دارای DCD و هم ADHD باشد، اما تکان خوردن زیاد و دست و پا چلفتی بودن باعث می‌شود که متخصصان بخشی خامی حرکتی مشکل را نادیده بگیرند.
 
موارد گیج‌کننده‌ی دیگری نیز وجود دارد، مسائل دیگر می‌تواند باعث شود که ورجه‌وورجه و بی‌قراری کودک شوند. مشکلات پردازش حسی می‌تواند باعث بروز این رفتارها شود. یک برچسب درون یقه پیراهن می‌تواند کودکی را که دارای مشکلات پردازش حسی است، به‌اندازه کودک مبتلا به DCD پر جنب و جوش و بی‌قرار کند و در حالی که سعی می‌کند ساکت و آرام سر جای خود بنشیند.
 
اما DCD یا اختلال خامی حرکتی می‌تواند درست همانند مسائل دیگر به نظر برسد. به عنوان مثال، به دلیل مشکلات تعادل، این بچه‌ها معمولاً هنگام نشستن به صورت صاف و مرتب و یا آرام نشستن مشکل دارند. آن‌ها ممکن است خیلی تکان بخورند تا بتوانند بدن خود را صاف و مستقیم نگه دارند.DCD به عنوان یک ناتوانی خاص در یادگیری مانند dyslexia یا dyscalculia تصور نمی شود. متخصصان آن را به عنوان یک اختلال رشدی عصبی مانند ADHD (بیش فعالی) قلمداد می‌کنند. خامی حرکتی اغلب با سایر مشکلات یا معلولیت‌های همراه است یا در کنار آن‌ها است. از آنجا که علائم شرایط مختلف ممکن است یکسان به نظر برسد یا با هم همپوشانی داشته باشند، ممکن است اختلال خامی حرکتی نیز با مشکل دیگری اشتباه گرفته یا تشخیص داده شود.
 
کودک کلامزی یا دست و پا چلفتی  با بزرگ‌تر شدن، از این وضعیت خلاص نخواهند شد زیرا این یک شرایط مادام العمر است. پس از تشخیص، کودک مبتلا به این اختلال می‌تواند نحوه مقابله با این وضعیت را بیاموزد. کودکان همچنین می‌توانند کارهای مناسبی را برای بهبود مهارت‌های حرکتی خود انجام دهند.
 
تراپی های زیر برای درمان خامی حرکتی و یا کودکان دست و پا چلفتی در نظر گرفته می‌شود:
 
درمان و تراپی اصلی برای اختلال، کاردرمانی (OT) است. یک متخصص کاردرمانی برای بهبود مهارت‌های حرکتی با فرزند شما کار خواهد کرد. به عنوان مثال، برای بهبود مهارت‌های نوشتاری، متخصص کاردرمانی ممکن است ردیابی حروف را با کودک شما تمرین کند. کودکی که با بستن بند کفش مشکل دارد می‌تواند با تخته‌ی بند کفش تمرین کند.
 
برخی از کودکان مبتلا به اختلال خامی حرکتی نیز باید با یک فیزیوتراپیست کار کنند. فیزیوتراپیست می‌تواند به بهبود تعادل و تقویت تعادل عضلات کمک کند.
 
در مدرسه، کودکان مبتلا به اختلال خامی حرکتی ممکن است برای مدیریت کار خود در مدرسه نیاز به اصلاحات و کمک‌هایی داشته باشند. آن‌ها ممکن است به زمان اضافی برای آزمایش یا کار کتبی نیاز داشته باشند، زیرا نوشتن برای آن‌ها دشوار است. فن‌آوری کمکی (Assistive technology) به عنوان مثال ابزارهای تبدیل گفتار به متن که می‌تواند متن را دیکته کند نیز می‌تواند کمک بزرگی به کودک مبتلا به اختلال خامی حرکت در مدرسه داشته باشد. ممکن است. معلم ممکن است حاضر باشد که به فرزند شما اجازه دهد از این امکانات در کلاس استفاده کند. در غیر این صورت ، فرزند شما می‌تواند امکانات  کمکی رسمی را با برنامه IEP یا ۵۰۴ با دریافت کند.
 
و در آخر ، مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای فرزند مبتلا به خامی حرکتی‌تان انجام دهید، حمایت از او و درک چالش‌هایی است که کودک شما هر روز با آن روبرو خواهد شد. دفاع از فرزند شما بخشی از این امر است. شاید لازم باشد توضیح دهید که فرزند شما از تنه زدن به دوستش قصدی نداشته، یا اینکه فرزند شما در آرام نشستن مشکل دارد به دلیل اینکه دست و پا چلفتی است 
 
مراکز کاردرمانی شیراز
مراکز گفتاردرمانی شیراز
بهترین دکتر کاردرمانی شیراز
بهترین دکتر گفتاردرمانی شیراز
مرکز تخصصی نوروفیدبک شیراز
مطب فیزیوتراپی شیراز _ کلینیک کاردرمانی شیراز _ مرکز گفتاردرمانی شیراز
لیست بهترین پزشک متخصص دکتر خوب شیراز
کاردرمانی در منزل شیراز_فیزیوتراپی در منزل شیراز_گفتاردرمانی در منزل

برچسب ها :


کاردرمانی شیرازکاردرمانی در شیرازکلینیک کاردرمانی در شیرازکلینیک گفتاردرمانی در شیرازگفتاردرمانی شیرازکلینیک قصردشت شیرازکلینیک گفتاردرمانی شیراز قصرالدشتمراکز کاردرمانی در شیرازمراکز کاردرمانی شیرازمراکز گفتاردرمانی در شیرازمراکز گفتاردرمانی شیرازکاردرمانگرکاردرمانارگوتراپارگوتراپیستارگوتراپیهندتراپینوروفیدبکبیوفیدبکتحریک الکتریکی مغزکاردرمانیگفتاردرمانیکاردرمانی قصردشتکاردرمانی قصرالدشتکاردرمانی پیشه ورکاردرمانی سجاد پیشه ورکاردرمانی در شیرازکاردرمانی ایرانکاردرمانی فارسکاردرمانی در استان فارسکاردرمانی در قصردشتکاردرمانی نزدیک قصرالدشتکاردرمانگر شیرازکاردرمان شیرازکاردرمان در شیرازبهترین کاردرمان در شیرازمراکز کاردرمانی شیرازبهترین کاردرمانی در شیرازمراکز معتبر کاردرمانی در شیرازکلینیک های کاردرمانی در شیرازکاردرمانی خوب در شیرازکاردرمانی در منزلکاردرمانی در منزل درشیرازکاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزلتوانبخشی قصرالدشتتوانبخشی قصردشتتوانبخشی پیشه ورتوانبخشی سجاد پیشه ورسجاد پیشه ورارگوتراپیست سجاد پیشه وردرمان سکته مغزی شیرازمتخصص کاردرمانی یلدا امتناندرمان فلج مغزی شیرازدرمان تاخیر حرکتی در شیرازمجهزترین کلینیک شیرازمجهزترین کلینیک کاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازکلینیک کاردرمانی شیرازکلینیک کاردرمانیکاردرمانی جسمیکاردرمانی ذهنیکاردرمانیکاردرمانی کودکانکاردرمانی فلج مغزییلدا امتنان کاردرمانی سالمندانفیزیوتراپی در شیرازفیزیوتراپی شیرازفیزیوتراپی در منزل شیرازبهترین فیزیوتراپی در شیرازدرمان در منزل شیرازکاردرمانگرشیرازکاردرمان شیرازارگوتراپ شیرازارگوتراپیست شیرازارگوتراپی شیرازهندتراپی شیرازنوروفیدبک شیرازبیوفیدبک شیرازتحریک الکتریکی مغز شیرازفیزیوتراپیفیزیوتراپی اطفالفیزیوتراپی شیرازفیزیوتراپی اطفال در شیرازفیزیوتراپی کودکان در شیرازدرمان لکنت شیرازدرمان اختلال بلع شیرازدرمان سی پیدرمان فلج مغزیدرمان سی پیدرمان اوتیسمدرمان اتیسمکاردرمانی اوتیسمکاردرمانی اتیسمتاخیر حرکتیتاخیر رشدیدرمان فلج مغزی شیرازدرمان سی پی شیرازدرمان اوتیسم شیرازدرمان اتیسم شیرازکاردرمانی اوتیسم شیرازکاردرمانی اتیسم شیرازتاخیر حرکتی شیرازتاخیر رشدی شیرازسکته مغزیآفازیکلینیک توانبخشی شیرازتوانبخشی قصرالدشتتوانبخشی قصردشتکلینیک توانبخشی شیرازمرکز توانبخشی شیرازکلینیک تخصصی توانبخشی کاردرمانی و گفتاردرمانی قصرالدشت شیرازکاردرمانی و گفتاردرمانی قصرالدشت شیرازکلینیک تخصصی گفتاردرمانی لکنت قصرالدشت شیرازشیرازنوروتراپینوروتراپیستلباس فضاییاسپایدرکیجپارافین تراپیپارافین درمانیاختلال یادگیریعقب ماندگی ذهنیسندروم داونسندرم داونهیدروتراپیاب درمانیآب درمانیماساژدرمانی در شیرازماساژاختلالات جسمی حرکتیضایعات نخاعیپارکینسونام اسضربه مغزیسالمندانحرکات اصلاحیاسکلتی عضلانیارگونومینوروتراپی در شیرازنوروتراپیست در شیرازلباس فضایی در شیرازاسپایدرکیج شیرازپارافین تراپی شیرازپارافین درمانی شیرازاختلال یادگیری شیرازعقب ماندگی ذهنی شیرازسندروم داون شیرازسندرم داون شیرازهیدروتراپی شیرازاب درمانی در شیرازتجهیزات کاردرمانی شیرازوسایل کاردرمانی شیرازدستگاه های کاردرمانی شیرازفروش وسایل کاردرمانی شیرازفروش شیرازوسایل توانبخشی شیرازفروش دستگاه های فیزیوتراپی در شیرازآب درمانی شیرازماساژ در شیرازدستگاه فیزیوتراپی شیرازوسایل فیزیوتراپی شیرازوسایل ورزشی شیرازارتوپدفنی شیرازارتزپروتز شیرازکالای پزشکی شیرازبهترین ارتوپدفنیاختلالات جسمی حرکتی شیرازضایعات نخاعی در شیرازپارکینسون در شیرازام اس شیرازضربه مغزی شیرازسالمندان در شیرازحرکات اصلاحی شیرازفیزیوتراپی قصردشتفیزیوتراپی قصردشت شیرازفیزیوتراپی پیشه ورفیزیوتراپیست خوب در شیرازبهترین دکتر فیزیوتراپی شیرازاسکلتی عضلانی در شیرازارگونومی در شیرازکادردرمانیکادردرمانی در شیرازکادردرمانی شیرازکروناتاخیر گفتاریدرمان تاخیر گفتار و زبانکتابفروشی کودکان شیرازکتاب گفتاردرمانی شیرازمحصولات گفتاردرمانی شیرازتجهیزات گفتاردرمانی شیرازوسایل گفتاردرمانی شیرازفروش وسایل گفتاردرمانی شیرازدرمان تاخیر گفتار شیرازرشدحرکتی شیرازرفتار حرکتی شیرازبهترین دکتر گفتاردرمانی در شیرازبهترین دکترگفتاردرمانی شیرازدرمان تشنج شیرازمتخصص تشنج شیرازبهترین دکتر تشنج شیرازدکتر خوبدکترخوببهترین دکتربهترین گفتاردرمانیبهترین کاردرمانیدکتر لکنت شیرازبهترین متخصصپزشک خوبخدمه العلاج الوظیفیکاردرمانی در خانه شیرازگفتاردرمانی در خانه شیرازمطب کاردرمانی در شیرازمطب گفتاردرمانی در شیرازدکتر گفتاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازمرکز کاردرمانی در شیرازمرکز گفتاردرمانی در شیرازکاردرمانی چمران شیرازکاردرمانی ستارخان شیرازکاردرمانی ولیعصر قصردشتکاردرمانی زند شیرازکاردرمانی زرهی شیرازکاردرمانی ولیعصر شیرازکاردرمانی معالی اباد شیرازکاردرمانی ملاصدرا شیرازکاردرمانی شهرک صدرا شیرازکاردرمانی صدرا شیرازکاردرمانی استقلال شیرازکاردرمانی پاسداران شیرازکاردرمانی آبادهکاردرمانی اقلیدکاردرمانی ارسنجانکاردرمانی استهبانکاردرمانی بواناتکاردرمانی پاسارگادکاردرمانی جهرمکاردرمانی گویمکاردرمانی کوارکاردرمانی بوشهرکاردرمانی بندرعباسکاردرمانی تهرانکاردرمانی اصفهانکاردرمانی درسعادت شهرکاردرمانی خرامهکاردرمانی خرم‌بیدکاردرمانی خنجکاردرمانی دارابکاردرمانی رستمکادرمانی خانه زنیانکاردرمانی زرین‌دشتکاردرمانی سپیدانکاردرمانی سروستانکاردرمانی فراشبندکاردرمانی فساکاردرمانی فیروزآبادکاردرمانی قیر و کارزینکاردرمانی کازرونکاردرمانی کوارکاردرمانی گراشکاردرمانی لارستانکاردرمانی لامردکاردرمانی مرودشتکاردرمانی ممسنیکاردرمانی مهرکاردرمانی نی‌ریزدرمان انلاینکاردرمانی انلاینگفتاردرمانی انلاینکاردرمانی آنلاین شیرازگفتاردرمانی آنلاین شیرازدرمان در منزلکاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزل شیرازهوم ویزیت شیرازگفتاردرمانی مجازیگفتاردرمانی تصویریگفتاردرمانی با واتساپکاردرمانی مجازیکاردرمانی تصویریکاردرمانی با واتساپبهترین دکتر گفتاردرمانی شیرازبهترین دکتر کاردرمانی شیرازکاردرمانی کودکان در شیرازکاردرمانی کودک در شیرازکاردرمانی بزرگسالان در شیرازگفتاردرمانی کودکان در شیرازگفتاردرمانی کودک در شیرازگفتاردرمانی بزرگسالان در شیرازاطفالسالمندانسالمندبهترین متخصص مغزو اعصاب کودکان در شیراز نورولوژیبهترین متخصص مغزو اعصاب بزرگسالان در شیراز نورولوژیستبهترین متخصص ارتوپد کودکان در شیرازبهترین متخصص ارتوپد بزرگسال در شیرازبهترین متخصص روانپزشکی کودکان در شیراز روانپزشکروانپزشک شیرازاینستاگرام و تلگرام ونشانی و تلفن و آدرس کلینیک ها و مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازدکتر گفتاردرمانی در شیرازدکتر فیزیوتراپی در شیرازدکتر پیشه ورگفتاردرمانی دارابگفتاردرمانی آبادهگفتاردرمانی اقلیدگفتاردرمانی بواناتگفتاردرمانی خرم بیدگفتاردرمانی سرچهانگفتاردرمانی پاسارگادگفتاردرمانی مرودشتگفتاردرمانی اقلیدگفتاردرمانی بیضاگفتاردرمانی سپیدانگفتاردرمانی رستمکاردرمانی ممسنیگفتاردرمانی کوه چنارگفتاردرمانی کازرونگفتاردرمانی زرقانکاردرمانی خرامهگفتاردرمانی ارسنجانکاردرمانی بختگانگفتاردرمانی نی ریزکاردرمانی استهبانسروستانکوارفیروزابادفراشبندخفرفسادارابجهرمقیرو کارزیناوزخنجگراشلامردمهرلارستانزرین دشتنورابادحاجی ابادقیرقائمیهاردکانصفاشهرمصیریباب اناراباده طشکبواناتکره ایسعادت شهردشتی و دشتستانکامفیروزتخت جمشیدارژنخان زنیاندشت ارژنکرماناهوازخوزستانبوشهرعسلویهبندرعباسبندرلنگهقشمکیشیاسوجبرازجانگناوهخورموجبندرگناوهکنگانبندرکنگانجمعالی شهرعلاج مهنیالعلاج المهنیدشتستاندشتیچغادکاهرمبنککاکیبیدخونسعدابادخارکشبانکارهبردستانسیرافابداندیرریگدالکیبهارستانبردخونچاه مبارکدوراهکدلواربادولهابادانارستانتنگ ارمریزشنبهفیزیوتراپی دارابکلمهبوشکانبیمارستان توانبخشی شیرازهرمزقلعه قاضیتازیان پایینفینتختشمیلمینابخمیررودانشهابدرگهانسوزاطبلحراالعلاج الوظيفي في شيرازعلاج النطق في شيرازالعلاج الطبيعي في شيرازإعادة التأهيل في شيرازماستر العلاج الوظیفیدانشگاه علوم پزشکی شیرازدانشکده توانبخشی شیرازبازارکار کاردرمانیبازکار کاردرمانی در شیرازبازارکارگفتاردرمانی در شیرازبازارکار فیزیوتراپی در شیرازرشته فیزیوتراپیکاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شیرازفیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شیرازنظام پزشکینظام پزشکی شیرازکد نظام پزشکیارتوپد شیرازمغزواعصاب شیرازروانپزشک شیرازنورولوژیست شیرازسلول های بنیادی شیرازجراح شیرازپزشکمتخصصکارشناسکارشناس ارشدکارشناسی ارشدرشته های دانشگاه علوم پزشکی شیرازفیزیوتراپی اطفال شیرازفیزیوتراپیست اطفالفیزیوتراپی کودکان شیرازفیزیوتراپی نوزادان شیرازکودکنوزاداطفالبزرگسالبزرگسالانمراکزدرمانگاهبیمارستانکلینیکمطبمستشفی فی شیرازمستشفیhospitalshirazعلوم پزشکی شیرازایرانشیرازفارس ‌

نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی :*  

پست الکترونیک :

نظرات: *  

آدرس ارتباطی ما

نشانی:ایران _فارس_شیراز_میدان قصرالدشت(مترو)_انتهای کوچه99قصرالدشت (مقربی)_فرعی راست ابتدای کوچه 34 وکلا(ایمان شمالی/همت شمالی)

موبایل : 09392024636

تلفن تماس : 07136308341