بازی درمانی نوعی مشاوره یا روان درمانی است که از بازی برای ارزیابی، جلوگیری یا درمان چالش های روانی – اجتماعی استفاده می کند. اگرچه بازی درمانی در بزرگسالان نیز قابل استفاده است اما بیشتر در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. از بیرون، بازی درمانی اینطور به نظر می رسد که تنها در مورد سرگرم شدن ​​با اسباب بازی ها است. با این حال، تحقیقات نشان می دهند که بازی درمانی در درمان انواع مشکلات روانی و اختلالات رفتاری مؤثر است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام به بررسی بازی درمانی می پردازیم.

علت استفاده از بازی درمانی

کودکان برای صحبت در مورد برخی از مسائل، فاقد مهارت های شناختی و کلامی هستند. به عنوان مثال بیان  غم و اندوه ممکن است بسیار پیچیده باشد و کودک ممکن است در بیان افکار و احساسات خود دچار مشکل شود. بازی می تواند راهی آسان برای کار بر روی کودکانی باشد که از موضوعی ناراحت هستند. آنها می توانند صحنه ها را بازسازی کنند، به مشکلات خاص بپردازند یا شخصیت هایی خلق کنند که احساسات خود را با آن ها به اشتراک بگذارند.

 

بازی درمانی

کودکان اغلب احساسات خود را با اسباب بازی ها بروز می دهند. کودکی که دوست عزیزش را از دست داده، ممکن است از عروسکی استفاده کند تا یک شخصیت غم انگیز را که دوستش را از دست می دهد به تصویر بکشد. یا کودکی که شاهد خشونت خانگی است ممکن است از یک عروسک برای نشان دادن کودکی که در زیر تخت خواب پنهان شده تا شاهد دعوای بین بزرگسالان نباشد، استفاده کند.

بسته به نوع بازی درمانی ای که به کار گرفته می شود، درمانگر ممکن است در نقاط مختلف نمایشنامه مداخله کرده تا به حل مسئله کمک کند. یا ممکن است درمانگر در حالیکه کودک در حال کمک به عروسک برای مقابله با احساساتش است، او را زیر نظر بگیرد.

بازی درمانی می تواند به کودکان کمک کند که:

  • خودکارآمدی را توسعه دهند، بنابراین در مورد توانایی های خود اطمینان بیشتری کسب می کنند.
  • مهارت های اجتماعی جدید را بیاموزند.
  • مهارت های بین فردی بهتری را توسعه دهند.
  • همدلی و احترام را یاد بگیرند.
  • یاد بگیرند که احساسات را به روشی سالم شناسایی و بیان کنید.
  • مهارت های جامع تر حل مسئله را بیاموزند و تمرین کنند.
  • مسئولیت رفتارهای خود را بپذیرند.
  • بازی درمانی در شیراز

کاردرمانی ذهنی کودکان در شیراز

  • بهترین کاردرمانی در شیراز

کاربردهای بازی درمانی

بازی درمانی اغلب برای کمک به کودکان، در پردازش حوادث استرس زای زندگی مانند جابجایی، بستری در بیمارستان، سوء استفاده جسمی و جنسی، خشونت خانگی و بلایای طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بازی درمانی می تواند برای معالجه بیماری روانی یا مشکلات رفتاری استفاده شود. در اینجا برخی از متداول ترین موضوعات مورد بحث در بازی درمانی آورده شده است: