http://img1.tebyan.net/big/1386/08/21913810315134331861571169212698112125119126.jpg

  • درمان پارگی دیسک

در موارد شديد كه بيرون زدگي ديسك بزرگ است و سبب فلج اندامهاي تحتاني و يا بي اختياري در دفع ادرار يا مدفوع مي شود، جراحي بايد به سرعت انجام شود. در مواردي كه پارگی ديسك کمر فلج مختصري ايجاد کرده است، اما بتدريج ميزان فلج رو به افزايش است نيز بايد جراحي انجام شود . در ساير موارد معمولاً به بيمار به مدت يك هفته تا 10 روز درمان طبی توصيه مي شود. در طول اين مدت به بيمار داروهاي مسكن و فيزيوتراپي تجويز مي شود. پارگي ديسك كمردر اكثر اين بيماران با دادن داروهاي شلكننده و ضدالتهاب، مراحل حاد برطرف ميشود.جراح

 

اگر یک ماه از درمان بيمار مبتلا به پارگی ديسك كمري بگذرد و بيمار همچنان درد شديدي بخصوص در پاها احساس كند يا فلج خفيف، اما پايداري در اندام تحتاني وجود داشته باشد به طوري كه بيمار نتواند فعاليتهاي روزمره خود را بخوبي انجام دهد، انجام جراحي توصيه مي شود.
- درصد زيادي از بيماراني كه پارگی ديسك كمري دارند با درمانهاي ياد شده و بدون جراحي كاملاً بهبود مي يابند. در بيماراني كه مورد عمل جراحي قرار مي گيرند، 90 تا 95 درصد بهبود ميابند.

 

اين عوارض عبارتند از عفونت ٬ چسبندگي اطراف رشته هاي نخاع ٬قطع رشته هاي نخاع در حين عمل ٬ آزاد سازي ناقص رشته هاي نخاع حين عمل و لیز خوردن مهرههاي کمري و عود مجدد ميباشند .د

در صورت بروز این عوارض ، ممكن است بيمار بعد از عمل احساس بهبود پيدا نكند يا در موارد نادر، احساس كند درد و ضعف بيشتري پيدا كرده است. پارگي ديسك كمردر اكثر اين بيماران با دادن داروهاي شلكننده و ضدالتهاب، مراحل حاد برطرف ميشود.

عود دیسک در سطوح بالاتر و پايينتر یا در ديسك درمان شده ي قبلي اتفاق ميافتد. عدم درمان به موقع ديسك كمر باعث بدتر شدن وضعيت بيمار خواهد شد و درد بيمار را تشديد خواهد كرد و ممکن است باعث عوارضي مانند بيحسهاي دائمي يا اختلالات حركتي شود كه اين عوارض باعث افتادگي پا و كشيدن و لنگي پا مشكلات ادراري و مثانهاي شود و بيمار نتواند ادرار و مدفوع خود را نگه دارد . زیرا اعصاب مانند ديگر نسوج و پوست قابل ترميم نميباشند و اگر صدمه اي به آنها برسد، ديگر به حالت اوليه بر نميگردند، بنابراين قبل از صدمه شديد، بايد حتما نسبت به درمان اقدام كرد.