در بسیاری از افرادی که از کم شنوایی عمیق رنج می برند، سلول های مویی در گوش داخلی یا حلزون گوش آنها بسیار آسیب دیده است. اگر این افراد بهره ی مناسبی از سمعک نبرند و عصب شنوایی آنها سالم باشد، کاندید کاشت حلزون خواهند شد. دستگاه کاشت حلزون یک ابزار پزشکی است که به منظور تقلید از عملکرد گوش داخلی یا حلزون گوش طراحی شده است. بر خلاف سمعک که به سادگی صدا را تقویت می کند، کاشت حلزون بخش آسیب دیده ی گوش داخلی را دور می زند و سیگنال های الکتریکی را به طور مستقیم به عصب شنوایی ارسال می کند و به فرد یا کودک کم شنوا کمک می کند که اصوات را بشنوند. از آنجا که کاشت حلزون باعث تحریک مستقیم عصب شنوایی می شود صدایی به مراتب واضح تر از سمعک دارد.

کاشت حلزون چگونه کار می کند:

دستگاه کاشت حلزون شامل اجزای خارجی و داخلی است:

اجزای خارجی شامل میکروفون، پردازشگر گفتار و یک سیم پیچ فرستنده است. قسمت های داخلی اجزایی هستند که کاشت می شوند و شامل سیم پیچ داخلی با مدار الکترونیکی برای دریافت و رمزگشایی سیگنال و یک آرایش الکترودی است. با انجام عمل جراحی، گیرنده ی داخلی زیر پوست و داخل استخوان ماستوئید قرار داده می شود. جایگاه آرایش الکترودی نیز در حلزون گوش داخلی است.

دستگاه کاشت حلزون به صورت زیر عمل می کند:

صدای محیط که شامل گفتار نیز می شود توسط میکروفون دریافت و به سیگنال الکتریکی تبدیل می شود. این سیگنال الکتریکی بعد از پردازش دقیق و پیشرفته ی گفتار توسط پردازشگر، به وسیله ی سیم نازکی به سیم پیچ بیرونی و از آنجا با عبور از پوست از طریق سیگنال حاملی به گیرنده ی داخلی انتقال می یابد. در پایان، گیرنده ی داخلی سیگنال را رمز گشایی کرده و آن را به آرایش الکترودی می فرستد.

آرایش الکترودی موجب تحریک مستقیم رشته های عصبی گوش داخلی می شود و بدین ترتیب از بین رفتن سلول های مویی گوش داخلی جبران می گردد.

 

کاشت حلزون چیست؟

حلزون کاشته شده(کوکلئا) یک وسیله الکتریکی ساده یا پیچیده است که در شخص با کم شنوایی عمیق یا شدیدبه جمع آوری صداها کمک می کند. این وسیله شامل یک بخش خارجی است که پشت گوش قرار می گیرد و یک بخش دوم که با جراحی زیر پوست قرار داده می شود.

کاشت حلزون شامل بخش های زیر است:

· یک میکروفون که صداها را از محیط جمع می کند.

· یک پردازنده گفتار صداهایی را که میکروفون از محیط گرفته است انتخاب و سازماندهی می کند.

· یک انتقال دهنده که سیگنال ها را از پردازنده گفتار می گیرد و آنها را به ایمپالسهای الکتریکی تبدیل می کند.

· مجموعه الکترود ها که ایمپالس را از انتقال دهنده می گیرند و آنها را به مناطق مختلف اعصاب شنوایی می فرستند.

کاشت حلزون، شنوایی نرمال را به شخص بر نمی گرداند.  در عوض می تواند صداهای محیط را به طور مناسب به شخص نا شنوا ارائه داده و به آنها در فهم سخن کمک کند.

کاشت حلزون چگونه کار می کند؟

کاشت حلزون با روشی متفاوت از وسایل کمک شنوایی عمل می کند. وسیله های کمک شنوایی صدا ها را تقویت می کنند به طوری که توسط گوش آسیب دیده شنیده شوند.

اما کاشت حلزون بخش آسیب دیده گوش را بای پس کرده و به طور مستقیم عصب شنوایی را تحریک می کند. با این عمل سیگنالهای تولید شده بوسیله عصب شنوایی به مغز ارسال می شوند و مغز شنیده هارا به عنوان صدا تشخیص می دهد.

شنوایی از طریق کاشت حلزون متفاوت از شنوایی نر مال است و جهت یادگیری اصوات شنیده شده به زمان نیاز دارد.

به هر حال این عمل جراحی به تعداد زیادی از مردم اجازه می دهد تا سیگنالهای هشدار دهنده محیط را بشناسند و سایر صداهای محیط را بفهمند و از گفتگوی تلفنی با اشخاص لذت ببرند.

ü چه کسانی نیازمند استفاده از کاشت حلزون هستند؟

کودکان و بزرگسالانی که ناشنوا هستندو یا کاهش ناشنوایی شدید دارند برای کاشت حلزون مناسبند.

بر اساس اطلاعات سال ۲۰۰۵ سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارو(FDA) نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از مردم جهان کاشت حلزون شده اند. که در ایالات متحده دقیقا ۲۲۰۰۰ بزرگسال و نزدیک به ۱۵۰۰۰ کودک را شامل می شود. اغلب بزرگسالانی که تمام یا قسمت عمده ای از شنوایی شان را در طول زندگی از دست داده اند برای کاشت حلزون مناسب هستند. آنها اغلب صداهایی را که از طریق کاشت حلزون تولید می شود با صداهایی که به خاطر می آورند می توانند تطبیق دهند. این مسئله به آنها کمک می کند تاسخنان را بدون استفاده از اشاره چشمی،لب خوانی یا زبان اشاره متوجه شوند. کاشت حلزون توام با مراقبت ویژه بعد از عمل می تواند به کودکان در کسب قدرت سخن گفتن ،یادگیری زبان و تکامل مهارت های اجتماعی کمک کند.

بیشتر کودکان دریافت کننده کاشت حلزون بین ۲تا ۶  سال سن دارند. کاشت حلزون زود هنگام ،مواجه با صداهایی که در طول دوره بحرانی یادگیری سخن گفتن و مهارت های زبانی کمک کننده است را فراهم می کند. در سال ۲۰۰۰ ،FDA سن مناسب این کودکان را تا ۱۲ ماه برای یک نوع کاشت حلزون پایین آورده است.

گفتاردرمانی شیراز 09392024636

 نحوه دریافت کاشت حلزون چگونه است؟

استفاده از کاشت حلزون ،هم نیازمند پروسه جراحی است و هم درمان ویژه جهت یادگیری احساس شنوایی که این عمل در هیچ کس با نتیجه کاملا مشابهی دیده نمی شود.

تصمیم گیری جهت انجام این عمل باید بر پایه بحث و گفتگو با متخصصین پزشکی مثلا یک جراح کاشت حلزون با تجربه باشد. این پروسه بسیار پر هزینه است. بیمه سلامت شخص می تواند این هزینه را پوشش دهد اما همیشه به این شکل نیست. بر اساس تنوع استدلالهای شخصی ممکن است تعدادی از افراد کاشت حلزون را انتخاب نکنند. در واقع عمل جراحی کاشت حلزون همیشه مناسب است، اگر چه هر نوع عمل جراحی یکسری عوارض و ریسک فاکتورها را به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر آن یکسری توجهات اضافی هم جهت یادگیری و تعبیر و تفسیر کردن صداهای ایجاد شده بعد از کار گذاشتن وسیله لازم است که این فرایند احتیاج به زمان و تمرین دارد و گفتاردرمانها و ادیولوژیستها اغلب در فرایند یادگیری بسیار مؤثر هستند. قبل از کاشت ،همه این فاکتورها نیازمند توجه و بررسی اند.

ü چه آینده ای در انتظار دریافت کنندگان کاشت حلزون است؟

با پیشرفت تکنولوژی و پیگیری مطالعات مداوم در کسانی که اخیرا جراحی شده اند،محققان در حال بررسی این مسئله هستند که چگونه کاشت حلزون می تواند برای سایر انواع کاهش شنوایی هم استفاده شود.

NIDCD نیز از تحقیقات جهت بهبود بخشیدن به نتایج مفید حاصل از کاشت حلزون حمایت می کند.ممکن است استفاده از الکترود های کوچک بجای بخش کوکلئا(حلزون) برای اشخاصی که کاهش شنوایی شان محدود به فرکانسهای بالاست امکان پذیر باشد. تحقیقات دیگر در حال جستجوی راهی هستند که کاشت حلزون بتواند اصوات کلام را به صورت واضح تر انتقال دهد. همچنین در حال بررسی منافع بالقوه انجام کاشت حلزون در افرادی هستند که گوش دیگرشان هم کاشت حلزون شده و یا از وسایل کمک شنوایی بهره می برد.

پروگنوز بعد از کاشت حلزون

 

کودکان معمولا بیشتر از بزرگسالان از ان سود می برند. کاشت حلزون معتبر است و عمل جراحی آن سالم و بی خطر است.علیرغم اینکه تحقیقات اخیر خطر مننژیت را برای آن در نظر گرفته اند، تعداد کاندیداهای مناسب آن با تغییر کرایتریاهای  انتخابی در حال افزایش است، البته بجاست که منافع و خطرات تکنیک در نظر گرفته شود.

کاشت حلزون در محل اندام کورتی آسیب دیده انجام شده و گانگلیون سل حلزونی را تحریک می کند.

علل اکتسابی از دست رفتن سلولهای مویی شامل عفونت ها هستند از قبیل سرخجه، سایتومگالو ویروس، اوریون، سرخک ، مننژیت ، عفونت های گوش میانی ، مسمومیت دارویی ، تروما و بیماری های اتوایمیون همچنین بیماری مینیرو اتواسکلروز.

از دست رفتن مادر زادی آنها ممکن است ارثی و یا در نتیجه تکامل غیر طبیعی داخل رحمی گوش داخلی ناشی از یک سری علل شناخته شده و یا ناشناخته باشد.

 

اندیکاسیون های کاشت حلزون:

 

 

 

  • بزرگسالان ناشنوای دوطرفه یا کودکانی که پس از زمان شروع به صحبت کردن دچار کاهش شنوایی شده اند و با روش های کمک گفتاری  حداکثر نمره ۳۵% می گیرند. مدت ناشنوایی کامل ترجیحا کمتر از ۲۰ سال باشد.
  • ناشنوایی مادر زادی یا ناشنوایی قبل از زمان شروع به صحبت کردن تا سن ۶ سالگی (ترجیحا ۲ سالگی)
  • حضور یک حلزون یا عصب شنوایی قابل کاشت.
  • رضایت و تمایل به همکاری کردن در یک برنامه باز توانی طولانی مدت (به خصوص والدین بچه هایی که کاشت حلزون شده اند)

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی قصردشت ویژه کاشت حلزون و ناشنوایی و کم شنوایی

فردی که بعد از دوره بحرانی یادگیری زبان ناشنوا شده می تواند در مواجهه با صداهایی که قبلا آنها را در زبان خودش یاد گرفته اصوات نرمالی را بشنود.مسیر شنوایی مرکزی به صورت نرمال تحریک خواهد شد و شبکه عصبی به گونه ای خواهد بود که پایه نجوایی ، معنایی ، لغتی و آوایی زبان را فراهم خواهد کرد. در چنین افرادی حتی اگر یک فاصله زمانی مثلا ۱۰ الی ۲۰ سال از کاهش شنوایی شان گذشته باشد ، کاشت حلزون فرصت خوبی جهت موفقیت در آنها می باشد.

کودکی که ناشنوا به دنیا می آید یا قبل از زمان یادگیری سخن گفتن و یا حول و حوش آن زمان ناشنوا می شود ، فقط یک دوره حساس کوتاه می توان برای آن در نظر گرفت که با کاشت حلزون نتایجی در کسب قدرت سخن گفتن و یادگیری زبان پیدا کند.

یافته های اخیر نشان داده که حداکثر انعطاف پذیری و شکل گیری سیستم شنوایی در زیر سن ۲ سال امکان پذیر است، به میزان کمتر هم تا ۴ سالگی ،اما تمایل تیم کاشت حلزون جهت کاندید کردن کودکان ۸ الی ۱۰ ساله و انجام پروسه جراحی بسیار کم می باشد.

گزارشات یافته های پزشکی COUNEIL در رابطه با کاشت حلزون در (۱۹۹۰-۱۹۹۴) UK نشان داده که ۹۷% بزرگسالانی که بعد از سنین شروع به صحبت کردن و یادگیری زبان دچار کاهش شنوایی عمیق شده اند با کاشت حلزون قادر خواهند بود صداهای محیط را تشخیص دهند.۹۵% هم کلمات بیشتری را از طریق لب خوانی و کاشت حلزون نسبت به لب خوانی به تنهایی تشخیص خواهند داد. ۵۰% قادر خواهند بود که ۱۰% کلمات را بدون لب خوانی تشخیص دهند ۱۵% هم ۵۰% کلمات را اینگونه تشخیص می دهند.۳۵% این افراد هم توانایی هایی در تشخیص و فهم صحبتهای تلفنی داشته اند.

گفتاردرمانی شیراز 

گزارشات همچنین نشان داده اند که قیمت کاشت حلزون در مقایسه با دیگر تکنولوژی های مداخله ای مثل:

بای پس شریان کرونر ، گرافت زدن ، دیالیز صفاقی و همودیالیز مناسب می باشد.از آن زمان به بعد هم این تکنولوژی در بهبود فرایند سخن گفتن پیشرفت روبه افزایشی را نشان داده که منجر به نتایج بهتری در بیماران شده است.اکثریت بزرگسالان کم شنوایی که پس از زمان صحبت کردن دچار کاهش شنوایی شده اند اکنون با تلاش کمتری قادر به استفاده بیشتر از تلفن هستند. بزرگسالان ناشنوای نابینا که نمی توانند از لب خوانی استفاده کنند نیز هم اکنون در زمره کسانی هستند که به عنوان کاندید مناسب کاشت حلزون قرار گرفته اند.

مطالعات Pilot نشان داده که در کاشت حلزون های دو طرفه قدرت درک بیشتری از سخن نسبت به صدا های زمینه ای که شنیده می شود وجود دارد و صحت و درستی آن هم تایید شده است.

تعدادی از تیم های کاشت حلزون اثرات این عمل را در ناشنوایان مادر زادی و یا بچه هایی که قبل از سن شروع به صحبت کردن ناشنوا شده اند ، بررسی کرده اند آنها همچنین به تاثیر دوره بحرانی صحبت کردن و تکامل سخن گفتن بچه ها توجه کرده اند.

همه کودکانی که کاشت حلزون را تا سن ۶ سالگی در یافت می کنند ، از آن سود می برند. با استفاده از مقیاس CAP رتبه بندی ۱ (عدم آگاهی از صداهای محیط) تا ۷(قادر به استفاده از تلفن در صحبت های خانوادگی) برای این بیماران در نظر گرفته شده است. محققین همچنین نشان داده اند که کودکان دریافت کننده کاشت حلزون که سن کمتر از ۲ سال داشته باشند ، نمره نرمال سن خود را فقط بعد ازسه ماه از دریافت آن کسب خواهند کرد.۹۰% آنها هم می توانند در روند آموزشی قرار گیرند.

اما بچه های ۲ الی ۴ ساله برای کسب نمره CAP=5 ، ۲ سال و برای کسب نمره CAP=7 ، ۴ سال نیاز دارند و ۶۰ % شان  هم می توانند در روند آموزشی قرار بگیرند.اما در بچه های ۴ الی ۷ ساله فقط ۲۰ % نمره CAP نرمال را کسب می کنند و ۳۳% آنها می توانند در روند آموزشی قرار بگیرند.

آگاهی و هشدار به والدین راجع به اهمیت دوره خاص یادگیری زبان و سخن گفتن که می تواند در آینده این کودکان تاثیر بحرانی داشته باشد و غربالگری نوزادان در سراسر جهان باید صورت گیرد. تا در صورت نیاز هر چه زود تر آنها را به مراکز خاص جهت پیگیری ارجاع دهند.

در سال های اخیر در FDA و نمایندگی وسایل پزشکی نگرانی در رابطه با امکان همراهی کاشت حلزون و مننژیت در United kingdom افزایش یافته است. ۹۱ % مننژیت (پنوموکوکی) در بیماران کاشت حلزون شده در سراسر جهان گزارش شده است. بیشتر این موارد در بچه ها بوده و ۱۷ مورد آنها فوت کرده اند. علت این مسئله این است که تعداد زیادی از کودکان ناشنوا یا کم شنوای عمیق ، مالفورماسیون گوش داخلی دارند. از قبیل:Mondini dysplasia که خود آن یکی از فاکتور های مستعد کننده مننژیت است.

بر اساس توصیه های انجمن سلامت اکنون توصیه شده که همه موارد به خصوص گروه های بر اساس توصیه های انجمن سلامت اکنون توصیه شده که همه موارد به خصوص گروه High risk بر علیه پنوموکوک واکسینه شوند و درمان فوری اوتیت مدیا هم در بیماران با کاشت حلزون انجام شود.

پیشرفت های جدید در زمینه کاشت حلزون این امکان را فراهم آورده که با حفظ و نگهداری شنوایی باقیمانده ، دری به روی همراهی تحریکات الکترو آکوستیک با استفاده همزمان از کاشت حلزون برای فرکانس های بالا و وسائل کمک شنوایی قرار دادی برای فرکانس های پایین گشوده شود.

Richard T Ramsden . professor of oto laryngology

www.kardarmanishiraz.ir

شنوایی بدون وجود گوش

آیا کاشت حلزون در کودکان می تواند این کار را انجام دهد؟

 

ناشنوایی عمیق در دوران کودکی عواقب عمده و اساسی در زندگی خانوادگی و اجتماعی کودک خواهد داشت. با توجه به اینکه تکامل سیستم عصبی و پاسخ دهی آن به تحریکات شنوایی در یادگیری سخن و زبان آموزی در کودکان نقش دارد از این نظر است که سن شروع به صحبت کردن یک دوره بحرانی در زندگی آن ها در نظر گرفته می شود.

ورودی حسی ناکافی در طول این دوره موجب کمبود هایی در زمینه زبان آموزی و ارتباطات آنها با دیگران در طول زندگی می شود. خوشبختانه اگر در زمان مناسب و به میزان کافی به این کودکان رسیدگی شود مقادیر فراوانی از شنوایی آنها به وسیله روشهای کمک شنوایی (سمعک) و بازتوانی در کلینیک قصردشت شیراز تا زمان کاشت حلزون جبران خواهد شد. به هر حال دور نمای کودکانی که کم شنوایی عمیق دارند برای شنیدن سخنان از طریق سمعک کمتر امید بخش است و آنها اغلب در صحبت کردن با مشکل مواجه می شوند.

توانبخشی قصردشت شیراز

یافته ها نشان داده که میانگین سن خواندن در کم شنوایان عمیق ۱۶ سال و در افراد سالم ۹ سال است و کمتر از نصف این بیماران هم قادر به خواندن مطالب نیستند. فرصت های شغلی و آموزشی در این بیماران هم محدود می شود.

در United kingdom در حدود ۲۰ کودک در هرسال با کاهش شنوایی بیش از ۹۵ دسی بل متولد می شوند و بیش تر از ۸۰ نفر آنها علت کم شنوائی شان مننژیت باکتریال است.در بیماران کم شنوای عمیق فیبر های عصب شنوایی دست نخورده باقی می ماند اما سلولهای حسی نورو اپی تلیومی در کوکلئا که تبدیل صدا ها به سیگنالهای الکتریکی را بر عهده دارد عملکرد موثری ندارند، بنابراین استفاده از سمعک که با مکانیسمی متفاوت عمل می کند در این ها بی تاثیر خواهد بود. کاشت حلزون این مشکل را با تبدیل صدا به سیگنال الکتریکی در سطح پردازنده گفتار در گوش حل می کند، سپس  سیگنالها از طریق پوست سالم به الکترود های کاشته شده که باعث تحریک مستقیم عصب شنوایی انتهایی می شوند منتقل شده و در نتیجه آسیب اندام کورتی بای پس می شود.

کاشت حلزون درمان جایگزین برای سمعک نمی باشد بلکه اگر یک سمعک شنوایی منفعتی برای بیمار نداشته باشد یک ملاک ضروری است برای فهمیدن این مسئله که کاهش شنوایی بیشتر از ۱۰۰دسی بل است.

مننژیت باکتریال شایع ترین علت کاهش شنوایی شدید اکتسابی در بچه های کوچک است که می تواند باعث ساخت استخوان جدید در کوکلئا شده و از نظر فنی بایستی برای آنها کاشت حلزون انجام شود. چنین بچه هایی باید سریعا ارزیابی شوند. بیشترین کاندیداهای کاشت حلزون ، کودکان ناشنوای مادرزادی هستند.

www.kardarmanishiraz.com

در بیش از ۹۰% آنها والدین شنوایی کامل دارند و می خواهند فرزندانشان هم بشنوند و هم صحبت کنند. والدینی که فکر می کنند ناشنوایی در زندگی ناتوانی نیست ، بعید است که کاشت حلزون را بپذیرند.

موارد ارزیابی شده در این کودکان باید شامل نیاز های آموزشی ، فیزیولوژیکی ، شخصی و اجتماعی شان باشد. کودکان نباید خیلی کوچک و یا خیلی ناتوان باشند که مورد ارزیابی جهت کاشت حلزون قرار گیرند. ارائه یک سیستم با کیفیت بالا برای کودکان ، نیازمند یافتن تیم های قانونمندی است که قادر باشد ارزیابی های تقاضا شده را انجام دهد.

در بریتانیا حدود ۱۷۰ کودک در سال نیازمند کاشت حلزون هستند که در مجموع بیش از ۷۰۰ نفر می باشند.مناسب بودن این عمل از نظر بیولوژیکی در بررسی های آزمایشگاهی و کلینیکی تایید شده است. مطالعات سیستماتیک در ۸۵ کودکی که کاشت حلزون شده اند نشان داده که نزدیک به ۱۰۰% آنها سه سال بعد از عمل جهت اقدامات لازم در دسترس بوده اند.

یک مطالعه طولی در مقایسه میزان درک صحبت در کودکان کاشت حلزون شده با گروه کنترل که سایر روشهای کمک شنوایی را استفاده کردند به طور واضحی نشان داد که کاشت حلزون عملکرد بهتری خواهد داشت. در مطالعه طولی دیگری که گروه کنترل نداشت ۶۱ کودک کاشت حلزون شده مشخص شد که به ۲ سال فرصت برای اینکه صحبت کردن بچه ها به حد قابل فهم و معقولی برسد نیاز است. ۴۰% آنها هم به۵/۳ سال زمان نیازدارند. یک شیوه آموزشی که از نظر زبانی و شفاهی بچه ها را آموزش دهد شاید بیشتر از ارتباطات علامتی موجب بهبود صحبت کردن و مهارت های زبانی در آنها شود. شواهد پایدار نشان می دهد که کاشت حلزون باعث شده که آموزش بچه ها در مدرسه به نحو بهتری انجام گیرد اما نتایج این مداخله در افراد مختلف متفاوت است و به نظر می رسد که سن کودک مهمترین عامل تعیین کننده نتیجه موثر در اینها باشد.

زمان ایده آل برای کاشت حلزون قبل از ۲ سالگی است و این امر از برنامه غربالگری شنوایی نوزادان که به طور رایج انجام می شود کارامد تر است.

کودکان امروزه در جامعه ای زندگی می کنند که خوشبختی شان با کسب مهارت های ارتباطی بیشتر می شود. ناتوانی ما در گذشته باعث شده بود که کودکان کم شنوای شدید نتوانند به خاطر مشکلشان ارتباط مناسبی با اطرافیان داشته باشند و این مسئله آنها را در وضعیت نامساعد و غیر معمولی قرار داد. کاشت حلزون باعث شکستن این صد شده و به این کودکان در کسب مهارتهای اجتماعی کمک بی سابقه ای خواهد کرد.

کاشت حلزون شیراز

گفتاردرمانی در شیراز

متخصص گفتاردرمانی و کاشت حلزون در اختلالات گفتاری شیراز

سجاد پیشه ور

کاردرمانی در شیراز

مطب کاردرمانی قصرالدشت شیراز