گفتاردرمانی کودک با دستگاه و نرم افزارهای پیشرفته_گفتاردرمانی قصردشت شیراز
گفتاردرمانی مدرن و پیشرفته

در بعضی از مراکز گفتار درمانی، دستگاه گفتار درمانی برای بیماران تجویز و مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از دستگاه های گفتاردرمانی پیچیده تر و تخصصی تر هستند اما برخی از آنها نظیر کارت های آموزشی و لوگوها کاربرد و ماهیت ساده اما در عین حال مفید دارند.

نوروفیدبک گفتاردرمانی چگونه انجام می‌‌شود؟

نوروفیدبک گفتاردرمانی یک روش درمانی است که برای بهبود مشکلات گفتاری و زبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

در این روش، از سنسورهای الکترونیکی مخصوصی برای ضبط و اندازه‌گیری فعالیت‌های مغزی و عملکرد عضلات مرتبط با فرآیند گفتار استفاده می‌شود.

 

از این‌ رو، یکی از بهترین درمان‌ها برای درمان لکنت زبان، درمان لکنت زبان با نوروفیدبک است.

 

عوامل مختلفی موجب ایجاد لکنت زبان می‌شوند. یکی از این عوامل، اختلال و نقص در پردازش عصبی گفتار است که به دلیل وجود مشکل در مغز ایجاد می‌شود و در بررسی امواج مغزی نیز به اثبات رسیده است.

 

لذا، می‌توان از نوروفیدبک گفتاردرمانی برای بهبود این اختلال استفاده کرد. معمولا، فرایند گفتاردرمانی با نوروفیدبک شامل مراحل مختلفی است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

 

 نوروفیدبک گفتاردرمانی

 

ارزیابی

در این مرحله، ارزیابی شناختی – گفتاری انجام می‌شود تا مشکلات و نیازهای فرد شناسایی شوند.

 

این ارزیابی ممکن است شامل مصاحبه با بیمار، سنجش‌های استاندارد با استفاده از تست‌های ویژه باشد

استفاده از دستگاه های گفتاردرمانی برای کودکان، به تشخیص گفتار درمانگر بستگی دارد. در این مطلب از سایت گفتاردرمانی قصردشت قصد داریم به معرفی ۵ دستگاه گفتاردرمانی و کاربرد و مزایای هرکدام بپردازیم بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید

- دستگاه گفتار درمانی تسلط الکترونیکی

دستگاه های گفتاردرمانی تسلط الکترونیکی به منظور کمک به اشخاص مبتلا به لکنت زبان با پخش صدای خود و همراه با تغییرات جزئی طراحی شده اند. این دستگاه دارای دو نوع اصلی است: بازخورد تغییر یافته فرکانس (FAF) که زیر و بم صدای شخص را تغییر می دهد و بازخورد شنیداری تأخیری (DAF) که موجب تاخیر در پخش صدای فرد می شود. اما هدف مشترک هر دو نوع افزایش جنبه روانی در حین گفتار می باشد.

 

 

 

۲- دستگاه گفتار درمانی ارتباطی تقویتی و جایگزین (AAC)

این نوع دستگاه ها ابزارهای ضروری و لازم در گفتاردرمانی برای کسانی هستند که در ارتباطات کلامی دچار مشکل می شوند. دستگاه های ارتباطی تقویتی و جایگزین ( AAC ) از ابزارهای ساده ای نظیر تابلوها و کارت های ارتباطی تا دستگاه های تولید کننده گفتار ارتقا پیدا می کنند و می توانند به کاربر کمک کنند تا افکار خویش را با استفاده از تصاویر و نمادهای گوناگون بیان کنند.

۳- دستگاه گفتار درمانی تولید کننده گفتار (SGD)

دستگاه های تولید کننده گفتار ( SGD )، دستگاه های تخصصی AAC هستند که به کسانی که دارای اختلالات گفتاری هستند راهی جهت برقراری ارتباط از طریق گفتار تولید شده ارائه می دهند.

 

این نوع دستگاه ها از روش های ورودی گوناگونی نظیر فناوری ردیابی چشم یا صفحه نمایش لمسی استفاده می کنند و به کاربران این امکان را می دهند تا بتوانند به آسانی عبارات یا کلماتی را انتخاب کنند که دستگاه آنها را تبدیل به صدا کند. این دستگاه‌ها برای کسانی که مشکلات گفتاری قابل توجهی دارند بسیار مفید و موثر هستند.

 

 

 

۴- برنامه های کاربردی تبدیل متن به گفتار

برنامه های کاربردی تبدیل متن به گفتار به کسانی که در صحبت کردن دچار مشکل هستند این امکان را به وجود می آورند تا از طریق گفتار ترکیبی بتوانند به راحتی ارتباط برقرار کنند.

 

کاربران از طریق این برنامه ها می توانند پیام هایی را تایپ کنند که سپس به زبان گفتاری تبدیل می شوند. بسیاری از این برنامه ها قابل تنظیم می باشند و به طیف وسیعی از زبان ها و صداها دسترسی دارند بنابراین اولویت های فردی را تامین می کنند.

 

 

 

۵- دستگاه گفتار درمانی شنوایی کمکی (ALD)

دستگاه های شنوایی کمکی ( ALD ) همانگونه که از اسمشان هم پیداست برای افراد دارای اختلالات شنوایی بسیار کاربردی هستند و توانایی این افراد را برای شنیدن و درک زبان گفتاری افزایش می دهند‌.

 

دستگاه های شنوایی کمکی با تقویت صدا و کاهش نویز پس زمینه کار می کنند و تمرکز بر مکالمات و شنیدن را برای کاربر راحت تر می کنند. از جمله این دستگاه ها می توان تقویت کننده های شخصی و سمعک ها را نام برد که در تنظیمات درمانی بسیار مفید و کارآمد عمل می کنند.

دستگاه لکنت شکن SAS چیست؟

 

دستگاه لکنت شکن SAS یک وسیله تولید صدا و بسیار کوچک و قابل حمل است. تکنولوژی پیشرفته الکترونیکی به کار رفته در آن برای در درمان اختلالات گفتاری و درمان لکنت زبان می باشد.

آیا از دستگاه نوروفیدبک در گفتاردرمانی استفاده می شود؟

نوروفیدبک یکی از دستگاه های پیشرفته مجهز به سنسورهای الکترونیکی مخصوصی است که برای ضبط و اندازه‌گیری فعالیت‌های مغزی و عملکرد عضلات مرتبط با فرآیند گفتار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برچسب ها :


نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی :*

پست الکترونیک :

نظرات: *

آدرس ارتباطی ما

نشانی:ایران _فارس_شیراز_میدان قصرالدشت(مترو)_انتهای کوچه99قصرالدشت (مقربی)_فرعی راست ابتدای کوچه 34 وکلا(ایمان شمالی/همت شمالی)

موبایل : 09392024636

تلفن تماس : 07136308341