خدمات کاردرمانی در شیراز شامل چه مواردی است_بهترین کلینیک کاردرمانی شیراز
خدمات کامل کلینیک توانبخشی کاردرمانی و گفتاردرمانی قصردشت شیراز تجهیزات و ویژگی کاردرمان خوب

 

کاردرمانی چیست؟

 

پیش از اینکه بخواهیم در مورد یک مرکز کاردرمانی ایده آل و ویژگی های آن صحبت کنیم بد نیست کمی در مورد این رشته اطلاعات داشته باشیم. کاردرمانی یکی از زیرشاخه های توانبخشی محسوب می شود که تمامی توانمندی های یک فرد بیمار را مورد برسی قرار می دهد و با استفاده از تکنیک های متناسب با مشکلات روانی، جسمی و ذهنی او روند درمان را به انجام می رساند.

به طور کلی می توان به استفاده از مجموعه فعالیت ها، تمرین ها و آموزش های درمانی که در راستای بهبود توانایی افراد صورت می گیرد تا بتوانند مستقل از دیگران، کارهای خود را انجام دهند، کاردرمانی گفته می شود. حال این اقدامات می توانند برای درمان برخی بیماری های جسمی و ذهنی و یا از لحاظ روانی مفید باشند.

در روند درمان کاردرمانی کودکان از تکالیف مختلفی استفاده می شود که به صورت فعالیت های فیزیکی و یا بازی های آموزشی اجرا می شود. طی این فعالیت ها توانایی و استعدادهای کودک شناخته می شود و سپس مربیان و متخصصین کاردرمانگر اقدام به رشد و پرورش آن ها می کنند. این تمارین می تواند از لحاظ برقراری ارتباط کودک با محیط اطرافش و نیز در بسیاری از امور زندگی، حسی استقلال گونه برای آن ها ایجاد کند.


کلینیک تخصصی توانبخشی قصرالدشت شیراز
فیزیوتراپی کاردرمانی گفتاردرمانی
اولین و مجهزترین مرکز توانبخشی شیراز
میدان قصرالدشت کوچه 34 وکلا
پذیرش و نوبت دهی: 09392024636
مدیریت ارگوتراپیست سجاد پیشه ور

 

از جمله خدماتی که می توان آن ها را جزو روش های کاردرمانی در نظر گرفت عبارتند از:

  • آموزش مهارت های روزوره زندگی
  • بازی درمانی
  • حرکت درمانی
  • رفتار درمانی
  • اتاق تاریک
  • تمرین درمانی
  • ماساژتراپی
  • گروه درمانی
  • نوروتراپی
  • تمرینات حسی حرکتی
  • و …

خدمات مرکز کاردرمانی


تاریخچه کاردرمانی از کجا آغاز می شود؟

 

همواره در هر زمینه ای، دانستن تاریخچه جزو جذابیت های ماجرا بوده است. بنابراین می خواهیم کمی در مورد تاریخچه کاردرمانی نیز صحبت کنیم.

پیدایش رشته کاردرمانی به اوایل قرن بیستم بر می گردد اما به طور کلی روش هایی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد و ایده استفاده از کار و فعالیت برای درمان، از هزاران سال پیش وجود داشته است.بهترین دکتر کاردرمانی شیراز

 
 
 

نظریه moral treatment and occupation را می توان اولین نظریه ای دانست که از سوی فیلیپ پینل در سال 1793 در رابطه با کاردرمانی مطرح شد. هدف او از بیان این نظریه درمان بیماری های مربوط به روان بود که در نهایت منجر به ساخت اولین بیمارستان روانی در پاریس شد.

پینل در این نظریه روش ها و تمارین فیزیکی که برای درمان در نظر داشته است را مطرح نمود و بر این عقیده بود که باید از این روش های درمان دستی در تمامی بیمارستان های روانی استفاده شود. زیرا انجام کار و فعالیت های هدفمند می تواند انگیزه و روحیه ای شاد در فرد ایجاد کند. این تقویت روحیه می تواند روال زندگی او را بازسازی نموده و به حالت عادی خود بازگرداند. موفقیت آمیز بودن نتیجه این روش درمان که از آن با نام درمان اختلال محور نیز یاد می شد، موجب شد تا بیمارستان های درمانی برای بیماری های روانی بیش از پیش گسترش یابند.

 
 

پس از گذشت بیش از یک قرن، در سال 1905 یک پرستار با نام سوزان تریسی طرح استفاده از کار را برای درمان بیماران روانی بیان نمود و در این راستا با آموزش به سایر پرستاران، شروع به فعالیت نمود. در ادامه متوجه شد که دارودرمانی و به کارگیری این روش ها با هم اثربخشی بسیار مطلوبی دارند.

سوزان تریسی در سال 1911 مجدد یک دوره آموزشی بر مبنای درمان با استفاده از کار را بیان نمود. در این دوره آموزشی 3 جنبه شخصیتی، جسمی و روحی روانی بیمار مورد توجه قرار می گرفت. اواخر قرن نوزدهم علم پزشکی پیشرفت کرد و این نظریه درمان با کار کمی کمرنگ تر از قبل شد. از همین رو تصور می شد که این روش به طور کلی به دست فراموشی سپرده شود اما در کمال تعجب، زمینه ساز روی کار آمدن رشته ای جدید به نام کاردرمانی گردید.کاردرمانی خوب شیراز

 
 

این رشته در اوایل پیدایش خود به عنوان زیرشاخه روان درمانی شناخته می شد اما پس از مدتی با پیشرفت علم پزشکی و مشخص شدن تاثیر آن بر اختلالات جسمی و ذهنی متعدد، به صورت مستقل به عنوان علم کاردرمانی جسمی و ذهنی شناخته شد.

در سال 1917 انجمن ملی پیشرفت کاردرمانی تاسیس شد. البته نام این انجمن بعدها به انجمن کاردرمانی آمریکا تغییر داده شد. هدف از تاسیس آن نیز بهبود سلامت و بهداشت افراد از طریق کار بوده است. جالب است بدانید که نام occupational therapy توسط همین انجمن برای این رشته در نظر گرفت 

 

کاردرمانی در دنیای امروز

 

امروزه رشته و علم کاردرمانی پیشرفت چشمگیری داشته است. با توجه به پیدایش تکنولوژی های بیشتر میزان اثربخشی این روش درمان برای بیماری های نورولوژیک، ارتوپدیک و روانی افزایش مثبتی داشته است.

روش های درمان مختلفی برای کاردرمانی کودکان به کار گرفته می شود که بسته به نوع و شدت مشکل آن ها متفاوت است. برخی از این روش ها عبارتند آب درمانی، کاردرمانی ذهنی و جسمی، درکی و حرکتی، سنسوری روم، تعدیل حسی، اتاق شنیداری و … .

در حقیقت درمانگرها ابتدا باید تمامی جوانب زندگی یک بیمار را بررسی کنند. توانمندی های او را شناسایی کنند و متناسب با مشکلاتی که دارند، بهترین روش درمان را برگزینند. برای انتخاب بهترین روش درمان نیز لازم است که بتوانند تشخیص دهند بیماری و مشکل فرد، تا چه میزان زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است.

سپس با در نظر داشتن تمامی نکات لازم و توجه به آناتومی و فیزیولوژی بدن فرد، باید برنامه ای مدون و جامع برای پروسه درمان او در نظر بگیرد. در حقیقت یک کاردرمانگر علاوه بر توجه به درمان بیمار، باید بر تمام ابعاد زندگی او نیز تمرکز کند.


ویژگی های یک کاردرمانگر خوب

 

از آنجایی که کاردرمانگرها با افراد در سنین مختلف و با بیماری های متنوع سر و کار دارند، لازم است که از از لحاظ برقراری ارتباط با مردم در سطح مطلوبی قرار داشته باشند. از همین رو می بایست به قدر کافی صبر و حوصله داشته باشند زیرا اکثر بیمارانی که به آن ها مراجعه می کنند، به علت بیماری و مشکلاتی که دارند کمی عجول، زودرنج و بی حوصله هستند. به ویژه کاردرمانگرهایی که با کودکان ارتباط دارند، باید بتوانند به خوبی آن ها را درک نمایند.

متخصص کاردرمانی شیراز


یک کاردرمانگر چه وظایفی دارد؟

 

 

  • توجه به محیط اطراف بیمار از جمله منزل تا محل درمان و ایجاد شرایط متناسب برای او
  • درمان مشکلات جسمی و ذهنی
  • ارائه برنامه ای مدون برای درمان
  • بررسی اقدامات مختلفی که برای دستیابی به استقلال در زندگی موثر است.
  • آموزش تمرینات درمانی
  • به کارگیری صحیح تمام ابزارها و امکاناتی که برای درمان بیماران وجود دارد.
 

اهداف کاردرمانی کودکان چیست؟

 

به طور کلی می توان گفت اهداف کاردرمانی بسته به هر بخش و روش درمان موارد مختلفی را شامل می شود اما هدف کلی این روش، درمان ارتقای سطح سلامت جامعه و کمک به کودکان برای رسیدن به آینده ای درخشان است. برخی از مهم ترین اهداف کاردرمانی را در ادامه بیان می کنیم:

 
 
  • پیشگیری از الگوهای حرکتی اشتباه
  • کم کردن هزینه های مربوط به ناتوانی و افراد معلول و جلوگیری از پیشرفت مشکلات آن ها
  • تقویت حافظه
  • افزایش قدرت تمرکز
  • تقویت قدرت عضلانی
  • آموختن برقراری ارتباط در اجتماع
  • کاهش مشکلات حرکتی و جسمی افراد
  • تقویت حس عمقی
  • بهبود دامنه حرکتی بیمار و انجام تمرینات کششی
  • بهبود واکنش های تعادلی و انعکاسی
 
  • پیشگیری از ایجاد دفورمیتی های مفصلی
  • ایجاد هماهنگی بین جسم و ذهن و تقویت آن
  • کنترل رفلاکس های پاتولوژی تشخیص داده شده
  • باز پس گیری توانایی های از دست رفته
  • بهبود مهارت های درکی بیمار
  • تقویت مهارت های بینایی و شنیداری
  • ایجاد قدرت درک و حل مسائل مختلف در کودک
  • ایحاد حس اعتماد به نفس
  • بهبود مهارت های های عملکردی و شناختی
  • ایجاد استقلال در انجام امور مختلف
 

انواع کاردرمانی را بشناسیم

 

کاردرمانی بسته به نوع مشکل مراجعین می تواند به 3 نوع مختلف تقسیم بندی شود: 1) کاردرمانی ذهنی 2) کاردرمانی جسمی 3) کاردرمانی روانی

کاردرمانی ذهنی

 

 

 
 

کاردرمانی ذهنی با هدف افزایش تمرکز، قدرت درک و حل مسائل، ایحاد توانایی تجزیه و تحلیل و مواردی از این قبیل انجام می شود. در واقع این روش با در نظر داشتن رشد طبیعی مغز کودک سعی می کند که مفاهیم شاختی برای تقویت مغز و مهارت های لازم را به او بیاموزد.

برخی از اقداماتی که در کاردرمانی ذهنی کودکان انجام می شود، شامل آموزش مفاهیم پایه، تقویت و پرورش حافظه، آموزش توانایی های خودیاری مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن و …، افزایش توجه و تفکر انتزاعی، آموزش نکات لازم برای مراقبت از خود مانند مسواک زدن، استفاده از

 

سرویس بهداشتی و … است.

همچنین طریقه برقراری ارتباط صحیح با دیگران و اجتماع نیز در این نوع کاردرمانی آموزش داده می شود و کودک پس از طی دوره درمان قادر خواهد بود که خوب و بد یک ارتباط دوطرفه را درک کند.

کودکان در سنین مختلف می توانند برای کاردرمانی ذهنی مراجعه کنند اما از آن جا که در سنی نیستند که بتدامت بازی درمانی نیز با آن ها به صورت شفاف و واضح در مورد برخی مسائل صحبت کرد، بنابراین نیاز است از برخی تکنیک ها استفاده شود.

 
 
 
 

بازی درمانی

در این روش کاردرمانگر قادر خواهد بود که مشکلات کودک را طی بازی با او تشخیص دهد و راه حل هایی را برای او بیابد.

 
 

تکنیک های رفتاری

در این روش از برخی رفتارهای آموزشی خاص برای مراجعین استفاده می شود.

 
 

حرکت درمانی

این تکنیک با انجام حرکات منظم می تواند میزان عملکرد فرد را در زمینه های شناختی مختلف مانند توجه و ادراک بهبود ببخشد.


کاردرمانی جسمی

 

 

کاردرمانی جسمی به رفع مشکلات حرکتی می پردازد. در این نوع از کاردرمانی الگوهای غلط حرکتی اصلاح می شوند و اختلالات حرکتی، مشکلات عصب شناختی و ارتوپدی نیز رفع می گردند.

در این روش می توان مشکلاتی مانند صافی کف پا، انحراف ستون فقرات، پرانتزی یا ضربدری بودن پاها و … را برطرف نمود. در حقیقت تمامی بدفرمی های اسکلتی و عضلانی در این روش قابل بهبود هستند. اما برای اینکه در روند درمان کودک بتوان به نتیجه ای مطلوب دست پیدا کرد، لازم است که کاردرمانگر بتواند محیطی شاد ایجاد کند تا انگیزه لازم برای انجام تمرینات و فعالیت های اکتیو شکل بگیرد.

کاردرمانی جسمی برای نوزادانی که نارس به دنیا می آیند و یا تحت عمل های جراحی مختلف قرار می گیرند نیز قابل انجام است. اما باید توجه داشته باشید که وظیفه کاردرمانی نوزادان باید توسط متخصصی که دوره های لازم را پشت سر گذاشته است، انجام گیرد.

کاردرمانی روانی – اجتماعی

 

 

این نوع از کاردرمانی مختص افرادی است که از لحاظ رفتاری و روح و روان دچار اختلالاتی هستند و تشخیص روانپزشکی دارند. مشکلات خلقی و افسردگی، اضطراب، توهم های مفرط و مواردی از این دست، مواردی است که در کاردرمانی روانی-اجتماعی به آن پرداخته می شود و سعی بر این است افراد با شرایط و تشخیص های متفاوت به حداکثر استقلال در کارهای روزمره خود برسند

تکنیک های کاردرمانی

 

 

با توجه به تنوع کاردرمانی و مشکلات قابل درمان با آن، بدیهی است که تکنیک های درمان مختلفی نیز در این زمینه وجود داشته باشد. از همین رو در ادامه برخی از تکنیک هایی که ممکن است برای بهبود مشکلات مراجعین از طریق کاردرمانی مورد استفاده قرار گیرد را شرح می دهیم.

 
 

کاردرمانی دست

 

 

کاردرمانی دست کودک

 

کاردرمانی دست در کودکان یکی از مهم ترین تکنیک های درمانی است که با این اهداف انجام می پذیرد.

  • بهبود حس لامسه
  • تقویت عضلات دست و حس عمقی
  • ایجاد مهارت های لازم برای انجام کارهای روزمره مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و …
  • ایجاد هماهنگی بین دو دست و نیز بین چشم ها و دست ها
  • افزایش توانمندی دست ها
  • اصلاح حرکت دست و درک آن

این تکنیک کاردرمانی همچنین در دوران پیش از مدرسه به کودکان می آموزد که چگونه مداد را در دستان خود بگیرند. اگر هم کودک در سنین مدرسه باشد، می توان برای رفع مشکلاتی از قبیل کم بودن سرعت نوشتاری و حرکت دست ها، عدم هماهنگی بین دست ها و … از کاردرمانی دست استفاده کرد.

 
 
 
 

درمان از طریق ماساژ یکی از روش هایی است که به کودک کمک می کند تا بتواند تعادل و آرامش خود را حفظ کند. به طور کلی هدف از این تکنیک درمانی را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • کنترل و کاهش بیش فعالی
  • ایجاد حس آرامش و ریکلسیشن در کودک
  • افزایش میزان شناخت کودک با بدن خود
  • افزایش حس عمقی در کودک
  • بهبود مشکلات مربوط به حس لامسه کودکان
  • افزایش سطح هوشیاری کودکان و بهبود توجه و تمرکز آن ها
  • کم کردن میزان عصبانیت و پرخاش کودکان

و اما این روش برای چه کودکانی مناسب است؟

  • کودکان اوتیسم
  • کودکانی که در پردازش حسی دچار اختلال هستند.
  • کودکانی که دچار نقص توجه هستند.
  • کودکان بیش فعال
 

ماساژتراپی

 

 

ماساژتراپی

 
 
 
 

کاردرمانی یکپارچگی حسی

 

 

یکپارچگی حسی

 

یکپارچگی حسی یکی از رویکرد های کاردرمانی است هدف آن متعادل و یکپارچه کردن پردازش درونداد های حسی به منظور تسهیل برونداد های رفتاری، حرکتی و شناختی است.  زمانی که حس های کودک به خوبی پردازش و یکپارچه نشوند؛ مشکلات حرکتی، رفتاری و شناختی بروز پیدا کرده و یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین نیاز به کاردرمانی بروز می کند. در این راستا تمریناتی از سوی مرکز کاردرمانی تجویز می شود تا بتوان به نتایج زیر دست پیدا کرد:

  • بهبود پردازش اطلاعات حسی با انجام تمرینات حسی – حرکتی
  • ایجاد و تقویت هماهنگی بین حرکت چشم و دست ها
  • بهبود و افزایش حس عمقی در کودک
  • بهبود مهارت های تعادلی کودک با انجام تمرینات حس وستیبولار
  • از بین بردن ترس از ارتفاع و احساس نا امنی جاذبه ای در کودک
  • تمرین دادن اندام های فوقانی و تحتانی به صورت همزمان
 
 
 
 

تعدیل حسی را می توان نوعی کاربرد برای ماساژ درمانی کودکان به شمار آورد که موجب برقراری آرامش در آن ها شده و می تواند حس مفاصل را تقویت کند. در حقیقت این تکنیک برای کودکان اتیسم و سندورم داون بیشترین کاربرد را دارد و به آن ها برای تقویت حس عمقی، بسیار کمک می کند.

هدف از انجام این کاردرمانی حسی را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • تعدیل حس بویایی کودک
  • ارتقای حس عمقی اندام های تحتانی و فوقانی کودک
  • بهبود سطح هوشیاری در کودکان
  • کنترل حرکت های اضافه
  • تعدیل حساسیت به لمس و تدافع هایی که به صورت لمسی بروز می کنند.
 

کاردرمانی تعدیل حسی

 

 

تعدیل حسی

 
 
 
 

بازی درمانی

 

 

بازی درمانی کودک

 

بازی برای کودک ها نه تنها حکم سرگرمی را دارد بلکه به آن ها کمک می کند تا خود را در موقعیتی امن احساس کنند که می توانند بدون استرس، رفتارهایی که دوست دارند بروز دهند و در همین حین، بهترین عادات اجتماعی را بیاموزند.

همچنین بازی درمانی به کاردرمانگر کمک می کند تا بتواند با عواطف و احساسات کودک بیشتر آشنا شود و بتواند اختلالات رفتاری او را بهتر و دقیق تر بررسی نماید. تشخیص این موارد به او کمک می کند تا بتواند بهترین تکنیک ها را برای فراگیری مهارت های اجتماعی کودک، به کار گیرد.

نیز به منظور رسیدن به اهداف زیر به کار گرفته می شود:

  • درمان رفتارهای وسواسی کودک
  • بهبود و کنترل رفتارهای پرخاشگرانه کودک
  • بهبود مهارت های اجتماعی و ارتباطی کودکان
  • افزایش مهارت دوست یابی کودک
  • کاهش استرس کودک با بازی های مختلف
 
 
 
 

اتاق تاریک یا سنسوری روم، تکنیک درمانی است که در آن از تجهیزات دیجیتالی و حسی استفاده می شود. این تکنیک محیطی بسیار جذاب برای کودکان ایجاد می کند تا کاردرمانگرها بتوانند در آن اختلالات مختلف کودک را اعم از مشکلات پردازش بینایی، ناهماهنگی های حرکتی، افزایش تحمل کاری و اختلالات توجه را درمان کنند. هدف از این روش درمانی عبارتست از:

  • توانایی کنترل هیجانات کودکان ADHD، اوتیسم و اختلالات مشابه
  • بهبود مهارت های توجه حرکتی در کودک
  • ارتقای مهارت های یکپارچگی حسی
  • بهبود سرعت پردازش ذهنی و کلامی کودکان
  • افزایش آستانه تحمل کاری و دستورپذیری در کودکان
 

اتاق تاریک

 

 

اتاق تاریک

 
 
 
 

آب درمانی (فلج مغزی و اوتیسم)

 

 

آب درمانی

 

یکی دیگر از تکنیک های کاردرمانی، آب درمانی است که نوعی توانبخشی برای کودکان فلج مغزی و اتیسم محسوب می شود. در آن شرایط مختلفی فراهم می شود تا کودکان بتوانند با استفاده از تمرینات و بازی های درگیر با آب، تعادل و مهارت های حرکتی خود را تقویت کنند. برخی از ابزارهایی که ممکن است برای این روش به کار گرفته شود عبارتند از:

  • پلکان در آب
  • استفاده از وزنه در آب
  • تخته تعادل
  • بالانس بیم در آب
  • تردمیل در آب
  • و …
 
 

هدف از آب درمانی برای کودکان اوتیسم به شرح زیر است:

  • بهبود آگاهی و شناخت بدن
  • تقویت حس عمقی و وستیبولار
  • ریلکسیشن کودک و کم کردن استرس و بیقراری او
  • کاهش رفتارهای کلیشه ای
 

برای کودکان فلج مغزی، آب درمانی با اهداف زیر انجام می گیرد:

  • کاهش حس ناامنی جاذبه ای
  • کنترل واکنش های پاتولوژیکی
  • بهبود دامنه حرکتی کودکان و نوزادان سی پی
  • تقویت مهارت های حرکتی و تعادلی کودکان
 
 

کاردرمانی برای چه افرادی مناسب است؟

 

به طور کلی می توان گفت کودکانی که از هر یک از موارد زیر رنج ببرند، نیاز به کاردرمانی دارند:

 
 
 
 
  • فلج مغزی
  • اوتیسم
  • شکستگی های مزمن و دررفتگی مفاصل
  • ضعف عضلانی
  • آسیب های مغزی
  • سندروم داون
  • تورتیکولی یا کج گردنی
  • اختلالات یادگیری
  • تاخیر و اختلالات رشدی و حرکتی
  • لکنت زبان
 
 
 
  • اختلالات رفتاری
  • نقص توجه و بیش فعالی
  • اختلالات اضطرابی
  • ناهنجاری در سیستم اسکلتی مانند کوتاه بودن اندامی مشخص
  • اختلال در پردازش حسی
  • اختلال در برقراری روابط اجتماعی با اطرافیان
  • اختلالات نورولوژیکی
  • بروز کم توانی های ناگهانی
  • و …
 
 
 

کاردرمانی کودکان با چه تکنیک هایی انجام می شود؟

 

تکنیک هایی که برای کاردرمانی کودکان به کار گرفته می شوند، به این صورت است که از آن ها خواسته می شود فعالیتی را انجام دهند تا به واسطه آن مشکلات و اختلالاتشان شناسایی شود. بنابراین کودک بدون اینکه متوجه شود مشکلات خود را به واسطه رفتارش بیان می کند. این مشکلات می توانند ضعف حرکتی باشند و یا یک مشکل روحی و روانی.

به هر حال، فعالیت های مورد نظر انجام می شود و با تلاش برای موفقیت کودک در هر کدام آن ها، سعی بر این است که حس اعتماد به نفس او بازگشته و تقویت شود. همزمان با این هدف، توانمندی های ذهنی و جسمی کودک نیز پرورش می یابد.

برخی از اقداماتی که در کاردرمانی کودکان انجام می شود، عبارتند از:

 
 

1. آموزش مفاهیم درکی و شناختی

هر آنچه که نیاز به درک و شناخت داشته باشد، لازم است که آموزش هایی مرتبط با آن به کودک داده شود. برخی از این مفاهیم عبارتند از ایجاد هماهنگی بین دست و چشم ها، ادراک شکل، درک شنیداری و جنبشی و … . پرورش هر یک از این توانایی ها برای کودک، می تواند موجب بهبود مشکلات ذهنی او نیز شود.

 
 
 

2. تمرین برای پرورش مهارت های اجتماعی

اگر از سنین کودکی مهارت های اجتماعی مانند توانایی برقراری ارتباط با دیگران، عذرخواهی کردن، همدلی و هم صحبتی با اطرافیان، یافتن وجه اشتراک و … مورد توجه قرار گیرد و پرورش یابد، در زندگی آینده کودک بسیار تاثیرگذار خواهد بود.کاردرمانی شیراز

 
 
 

3. آموزش حرکات درشت و ظریف

استفاده صحیح از اندام های بدن و توانایی انجام برخی حرکات از اهداف کاردرمانی است. در یک دوره کاردرمانی کودک می آموزد که چگونه حرکات درشت مانند دویدن، راه رفتن، حرکت به صورت سینه خیز و مواردی از این قبیل را انجام دهد. همچنین حرکات ظریف که با به کارگیری اندام های کوچک تر مانند انگشت و دست ها ممکن می شود، نیز مهم است. مانند دست دادن، گرفتن اشیا، لمس کردن، بستن دکمه و … .

 

برای اطلاع از جزئیات تمارین یک دوره کاردرمانی کودک، توجه شما را به مفاهیم زیر جلب می کنیم.

تمرینات کاردرمانی ذهنی برای کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری

 

 

  • تمریناتی برای درک مطلب کلامی و نوشتاری
  • تمریناتی برای توجه انتخابی، انتقالی و پایدار در کودکانی که به اختلال یادگیری دچارند.
  • تمرین کاردرمانی ذهنی به منظور ایجاد کردن تفکر انتزاعی
  • تمریناتی برای تقویت حافظه به صورت حافظه کاری و حافظه کوتاه مدت و …
  • کاردرمانی دست برای کودکان مبتلا به اختلال نوشتن

تمرینات کاردرمانی ذهنی برای کودکان اوتیسم

 

کودکان اوتیسم باید ابتدا توسط یک متخصص کاردرمانگر خوب، مورد ارزیابی قرار گیرند. پس از اینکه مشکلات و وخامت حال آن ها دقیق مشخص شد، برنامه ای برای کاردرمانی ذهنی آن ها در نظر گرفته می شود. در این برنامه معمولا تمریناتی به شرح زیر اجرا می گردد:

  • افزایش توجه و تمرکز کودک
  • بهبود مهارت های شناختی و ادراکی با انجام تمریناتی مانند درک از محیط، تصویر بدنی، درک روابط اشیا و …
  • بهبود دستورپذیری آن ها
  • آموزش مهارت های روزمره زندگی
  • تعدیل حسی به منظور بهبود مشکلات پردازش حسی
  • افزایش تحمل کاری کودکان اوتیسم با تمرینات مربوطه

تمرینات کاردرمانی ذهنی برای درمان بیش فعالی کودکان و نقص توجه

 

 

  • بهبود حافظه کاری در کودکان بیش فعال
  • افزایش مهارت حل مسئله و استدلال در کودکان ADHD
  • کدگذاری های حرکتی و بینایی
  • کنترل هیجانات و رفتارها
  • ایجاد توجه پایدار و انتخابی در کودکان بیش فعال
  • افزایش تحمل کاری و دستورپذیری کودک

تمرینات توانبخشی بینایی

 

تمرینات بینایی سنجی با هدف بهبود مهارت های ادراک بینایی و چشمی انجام می شود. در طی این دوره، کودک قادر به تعقیب بینایی و تفکیک سازی حرکات چشمی خود خواهد بود. همچنین میزان تمرکز و توجه چشمی او نیز افزایش خواهد یافت.

برخی از تمرینات بینایی سنجی یا اتاق تاریک که برای کودکان در نظر گرفته می شود، عبارتند از:

  • تمرینات ادراکی برای بینایی مانند ثبات شکل، تشخیص فرم اشکال و …
  • تمریناتی برای بهبود توجه انتخابی، انتقالی و توجه همزمان در اتاق تاریک
  • ایجاد هماهنگی بین حرکت چشم و دست در اتاق تاریک
  • تمریناتی برای بهبود ارتباط چشمی کودکان
  • تقویت حافظه دیداری کودکان متناسب با سن آن ها
  • بهبود سرعت پردازش بینایی و رفع مشکلات یادگیری و نقص توجه
  • برطرف کردن حرکات اضافی چشم و بهبود حرکات این عضو صورت در اتاق تاریک

تمرینات پردازش شنیداری

 

شنوایی سنجی نیز یکی از بخش های مهم یک مرکز کاردرمانی خوب محسوب می شود که با انجام تمرینات مناسب، سعی در تقویت مهارت شنوایی و توجه و تمرکز کودک دارد. برخی از تمارینی که در این راستا انجام می شود، به شرح زیر است:

  • افزایش حساسیت شنیداری
  • انجام تمریناتی که موجب تمییز دادن شنیداری در کودک می شود.
  • افزایش سرعت پردازش شنیداری
  • تقویت حافظه ترتیبی، معکوس و کوتاه مدت شنیداری در کودک
  • بهبود مهارت درک شنیداری
  • ایجاد هماهنگی بین مهارت های بینایی و شنوایی به ویژه در کودکان بیش فعال، اوتیسم و …
  • تقویت سطح تمرکز و توجه شنیداری کودک
  • بهبود سطح درک مطلب کودک از لحاظ شنیداری

کاردرمانی نوزادان چه ضرورتی دارد؟

لازم به ذکر است که تمامی این سیستم و حس ها در هفته های 25 تا 28 بارداری نسبت به عوامل و محرک های خارجی واکنش نشان می دهند. اما مواردی که باید در کاردرمانی نوزادان مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر است:

  • سطح آرامش کودک و میزان خواب او در NICU
  • توجه به کامل نبودن ساختار و عملکرد بینایی نوزاد حین تولد
  • با توجه به اینکه CNS نوزاد در بدو تولد، کامل نشده است، عواملی که بیش از اندازه محرک باشند، می توانند موجب بروز استرس و اضطراب در نوزاد شوند. بنابراین لازم است در NICU محرک ها به صورت کنترل شده، به نوزاد ارائه گردند.

بنابراین در کاردرمانی نوزادان، حس شنوایی، حس لامسه و عمقی و وستیبولار آن ها و نیز حرارت بدنشان باید تحت کنترل قرار گیرد و به منظور جلوگیری از مشکلات ناشی از تولد زودهنگام و آسیب های محتمل در آینده مثل تاخیر های حرکتی و رشدی مداخلات زودهنگام مناسب صورت گیرد.مراکز کاردرمانی شیراز _فیزیوتراپی شیراز

بهترین مرکز کاردرمانی در شیراز و ویژگی های متمایز کننده آن با سایرین

 

یکی از مهم ترین مولفه هایی که در موفقیت آمیز بودن نتیجه کاردرمانی تاثیر دارد، مرکز کاردرمانی است که شما برای پروسه درمان برمی گزینید. لازم است چند نکته را برای این کار بدانید تا بتوانید تصمیم درستی را اتخاذ نمایید.

 

در وهله اول باید به میزان تحصیلات، تخصص، تجربه، مهارت و سوابق درخشان مرکز یا کاردرمانگری که قصد مراجعه نزد او را دارید، بررسی نمایید. ممکن است یک کاردرمانگر در زمینه کاردرمانی کودک هیچ پیش زمینه ای نداشته باشد و حتی در برقراری ارتباط با آن ها دچار مشکل شود.

سپس بررسی امکانات و تجهیزات مرکز مورد نظر است که اهمیت دارد. اینکه از جدیدترین تکنولوژی ها و تجهیزات استفاده کنند تا حد زیادی در موفقیت آمیز بودن نتیجه حاصل از درمان موثر است. زیرا علم روز به روز پیشرفت می کند و اگر قرار باشد از همان روش ها و تکنیک های قدیمی استفاده شود، طبیعتا به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

برقراری ارتباط خوب و ایجاد صمیمیت بین کاردرمانگر و کودک بسیار اهمیت دارد. اینکه کودک با علاقه در جلسات درمانی شرکت کند و به توصیه های مربی خود گوش فرا دهد، می تواند بسیار مفید باشد.

و اما چگونه بهترین مرکز کاردرمانی در شیراز را بیابیم؟

 

 

راه های مختلفی وجود دارد که برخی از متداول ترین آن ها به شرح زیر هستند.

 

جستجو در اینترنت

این کار به شما یک دید کلی از امکانات مرکز مورد نظر و تجارب و سوابقشان ارائه می کند.

 
 
 

پرس و جو از اطرافیان

از اطرافیان خود بپرسید. ممکن است آن ها اطلاعات مفیدی در این زمینه داشته باشند که برای شما کارایی دارد.

 
 
 

مشورت با افراد دارای تجربه مشابه

افرادی که خودشان یا نزدیکانشان تجربه کاردرمانی دارند، می توانند گزینه مناسبی برای تحقیق باشند. از آن ها بخواهید در مورد تجاربشان با شما صحبت کنند.

 
 
 

مراجعه حضوری و بازدید از مرکز کاردرمانی مورد نظر

این کار به شما امکان می دهد تا از صحت شنیده های خود اطمینان حاصل نمایید و دقیقا متوجه شوید که مرکز کاردرمانی مورد نظر شما چه امکاناتی دارد.

 
 
 

هم صحبتی با کاردرمانگرها

صحبت کردن با کاردرمانگرها و آشنایی اولیه با روند درمان می تواند تا حد زیادی تصمیم گیری را برای شما آسان کند. شما با این اقدام حتی می توانید مطمئن شوید که آیا کاردرمانگری که در مقابل شماست، می تواند با کودکتان ارتباط موثری برقرار کند یا خیر.

 
 
 

مجموعه اطلاعاتی که در نتیجه این چند روش به دست می آورید، به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین مرکز کاردرمانی در شیراز و هر شهری که هستید را بیابید.

چرا کلینیک قصردشت؟

 

کلینیک توانبخشی قصرالدشت شیراز یکی از بهترین مراکز کاردرمانی در شیراز است که با در بر داشتن کادری مجرب و به روز ترین تکنولوژی ها آماده ارائه انواع خدماتی است که برای یک دوره کاردرمانی کودک نیاز است.

اما چرا کلینیک قصردشت؟ فعالیت این مرکز، به صورت ویژه بر روی کودکان است. یعنی اگر شما به دنبال بهترین مرکز کاردرمانی کودکان در شیراز هستید، می توانید با خیال راحت و بدون اینکه دغدغه ارتباط گیری کودک با مربی را داشته باشید، به این مرکز مراجعه نمایید. زیرا عمده فعالیت های آن ها با کودکان است و از همین رو در این زمینه بسیار مهارت دارند.

دیگر اینکه این مجموعه از تمامی روش ها و تکنیک های روز دنیا برای کاردرمانی کودک متناسب با مشکلات او استفاده می کند.

 

 

یک نکته مثبت دیگر که می توان برای این کلینیک توانبخشی در نظر گرفت این است که هر زمینه درمانی برای خود متخصص جدا دارد. یعنی بخش کاردرمانی ذهنی، یک کاردرمانگر مجزا، بخش بازی درمانی یک بازی درمانگر جدا و بخش کاردرمانی جسمی نیز توسط متخصص دیگری اداره می شود. بنابراین از لحاظ تخصص و مهارت انجام کار، در سطح قابل قبولی قرار دارند.

از سویی دیگر تمامی تیم قصردشت، در فواصل زمانی منظم، گرد هم جمع می شوند و در راستای ارتقای دانش علمی و بهبود روند درمان کودکان، جلسه ای ترتیب می دهند. این جلسات جنبه علمی دارند و از همین رو موجب می شود که تمامی مربیان مجموعه، همواره دانش خود را بروز نگه دارند. همچنین برای هر کودک نیز جلساتی ترتیب داده می شود تا در آن روند پیشرفت او مورد ارزیابی قرار گیرد. در نهایت اطلاعات لازم و گزارش روند درمان کودک در اختیار خانواده او نیز قرار می گیرد.

با کاردرمانگران مرکز قصردشت بیشتر آشنا شوید.

مدیریت :ارگوتراپیست سجاد پیشه ور _کاردرمانگر _نوروتراپیست_درمانگر اختلالات حرکتی کودکان و بزرگسالان_کارشناس ارشد

منصوره دهقانی کارشناس ارشد

اندیشه قرایی کارشناسی کاردرمانی

بتول کبوتری کارشناس کاردرمانی

فاطمه امتنان 

هزینه یک دوره کامل کاردرمانی چقدر است؟

 

ممکن است معیار بسیاری از خانواده ها برای انتخاب بهترین مرکز کاردرمانی در شیراز و سایر نقاط کشور، هزینه دوره درمان کودکشان باشد. به همین خاطر است که اغلب به تحقیق و پرس و جو می پردازند. اما باید بگوییم که در نظر داشتن هزینه به عنوان یک معیار انتخابی به هیچ عنوان درست نیست. شما باید بتوانید مرکزی را انتخاب کنید که بتواند از عهده بهبود مشکل کودک شما بربیاید و او را مداوا کند.

اگر بخواهیم کاردرمانی را از لحاظ هزینه با سایر روش های درمان پزشکی مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم که بسیار به صرفه تر است اما مقدار دقیق هزینه ای که در یک دوره کاردرمانی باید پرداخت شود، به مولفه های مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • نوع مشکل کودک
  • میزان درگیری کودک با مشکل و بیماری
  • تعداد جلسات لازم برای درمان
  • روش و تکنیک های درمانی
  • و …

بنابراین اگر می خواهید از هزینه دقیق دوره کاردرمانی مطلع شوید، لازم است که به مرکز کاردرمانی مورد نظر خود مراجعه نمایید تا بتوانند با معاینه کودک و بررسی احوال او، این مسئله را برای شما حل کنند.

کلام پایانی

 

با توجه به تمامی مطالب فوق می توان گفت کاردرمانی نه تنها برای کودکان و افراد کم توان از لحاظ ظاهر بلکه برای افراد دیگر که ضعف رفتاری در اجتماع دارند و یا از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند، می تواند مفید باشد. از همین رو اگر احساس می کنید که کودک شما خجالتی است، اعتماد به نفس انجام بسیاری از کارها را ندارد، توانایی و استعدادی دارد که در شکوفا کردن آن ضعف دارد و هر مشکل دیگر، به هیچ عنوان نقش کاردرمانی را دست کم نگیرید. این متد درمانی می تواند به مرور زمان بهترین نتیجه را برای کودک شما به ارمغان آورد.

 

مراکز کاردرمانی شیراز
مراکز گفتاردرمانی شیراز
بهترین دکتر کاردرمانی شیراز
بهترین دکتر گفتاردرمانی شیراز
مرکز تخصصی نوروفیدبک شیراز
مطب فیزیوتراپی شیراز _ کلینیک کاردرمانی شیراز _ مرکز گفتاردرمانی شیراز
لیست بهترین پزشک متخصص دکتر خوب شیراز
کاردرمانی در منزل شیراز_فیزیوتراپی در منزل شیراز_گفتاردرمانی در منزل

آشنایی با بخش های مختلف کاردرمانی در کلینیک قصردشت شیراز
 
 

برچسب ها :


نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی :*

پست الکترونیک :

نظرات: *

آدرس ارتباطی ما

نشانی:ایران _فارس_شیراز_میدان قصرالدشت(مترو)_انتهای کوچه99قصرالدشت (مقربی)_فرعی راست ابتدای کوچه 34 وکلا(ایمان شمالی/همت شمالی)

موبایل : 09392024636

تلفن تماس : 07136308341